Zadzwoń po kredyt  71 358 22 15

71 358 22 15

Ponad jedna trzecia Polaków podczas zakupów sugeruje się poleceniami w social mediach

Ponad jedna trzecia Polaków podczas zakupów sugeruje się poleceniami w social mediach

Media społecznościowe już dawno przestały być tylko miejscem do przeglądania zdjęć znajomych czy śledzenia influencerów, a stały się nieodłącznym elementem naszej codzienności. Coraz częściej też odgrywają kluczową rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych. Według wyników naszego raportu „Doświadczenia e-commerce” już 36 proc. Polaków przyznaje, że polecenia na platformach społecznościowych wpływają na ich decyzje zakupowe. Odsetek ten jest jeszcze wyższy wśród najmłodszej grupy konsumentów w wieku 18-29 lat. Niemal sześć na dziesięć osób w tym wieku traktuje social media, jako źródło rekomendacji. Okazuje się jednak, że ważne jest też, kto dany produkt poleca.

Wraz z postępem technologicznym media społecznościowe to dla nas już nie tylko miejsce do nawiązywania nowych bądź podtrzymywania obecnych znajomości i relacji. Teraz stają się także miejscem, gdzie kształtują się trendy oraz decyzje konsumenckie. Z naszego raportu „Doświadczenia e-commerce” wynika, że choć niemal trzy czwarte Polaków nie kupuje bezpośrednio na tych portalach, to polecenia znajomych, influencerów czy testerów produktowych coraz częściej decydują o tym, co trafia do naszego koszyka. Zaskakuje również podział demograficzny. Kobiety (45 proc.) częściej niż mężczyźni (26 proc.) deklarują, że zakupy pod wpływem rekomendacji z mediów społecznościowych mają dla nich znaczenie. Z kolei zakupy bezpośrednio na tych platformach są najpopularniejsze wśród osób w wieku 40-49 lat – aż 36 proc. z nich korzysta z tej opcji, podczas gdy w innych grupach wiekowych odsetek ten nie przekracza 20 proc.

Młodsze grupy wiekowe są obecne w social mediach oraz korzystają z rekomendacji. Odsetek ten spada jednak wraz z wiekiem i już osoby w wieku 50 lat i więcej wykazują zdecydowanie większy dystans. Wśród pięćdziesięciolatków aż 55 proc. stwierdza, że nie słucha poleceń. Z kolei wśród seniorów grupa ta wzrasta do 64 proc.

Komu ufamy?

Mimo wzrostu popularności influencerów, to wciąż rekomendacje znajomych i rodziny są dla nas najważniejsze. Aż 52 proc. ankietowanych wskazało, że to właśnie opinie bliskich mają dla nich największe znaczenie. Zaraz za nimi uplasowali się niezależni testerzy i recenzenci (26 proc.), których fachowość i bezstronność budzą duże zaufanie. Co piąty Polak zwraca uwagę na opinie innych użytkowników, którzy korzystają z produktów danej marki, ale nie są z nią związani. Influencerzy zdobyli zaufanie 17 proc. badanych, choć wśród osób w wieku 18-29 lat ich wpływ jest znacznie większy (35 proc.). Najmniejszą wiarygodnością w kontekście poleceń zyskali celebryci (14 proc.) i ambasadorzy marek (12 proc.). To, że opinie bliskich są dla nas najistotniejsze nie zaskakuje. Natomiast warto zwrócić uwagę na fakt, że coraz większym zaufaniem darzymy niezależnych testerów i recenzentów. To pokazuje, że wiedza i ekspertyza są dla nas istotnymi czynnikami podczas podejmowania decyzji zakupowych.

Co kupujemy pod wpływem rekomendacji?

Obecnie w Internecie można kupić niemal wszystko, a media społecznościowe odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu decyzji zakupowych, szczególnie w przypadku produktów związanych z lifestylem. Z naszego badania wynika, że najczęściej pod wpływem poleceń w social mediach kupujemy kosmetyki i produkty do pielęgnacji (34 proc.), które dominują w treściach influencerów i testerów. Ubrania i akcesoria wskazało 29 proc. ankietowanych, a książki, filmy i gry – 24 proc. Na czwartym miejscu znalazła się elektronika (23 proc.). Znacznie mniej osób dokonuje zakupów produktów spożywczych (12 proc.) i sprzętu sportowego (11 proc.) pod wpływem rekomendacji online, co sugeruje, że te kategorie wciąż pozostają domeną tradycyjnych zakupów stacjonarnych. Popularność poszczególnych produktów wyraźnie wskazuje na to, jak różne grupy towarów znajdują swoje miejsce w social mediach i jakie treści dominują na takich platformach jak Instagram, Facebook czy TikTok.

Czy social media już teraz wpływają na Twoje zakupy? Jeśli tak, warto korzystać z ich potencjału, ale też pamiętać o zdrowym dystansie. Trend ten będzie się tylko umacniał, dlatego świadome podejście do konsumpcji staje się kluczowe.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 10-14 listopada 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków robiących zakupy online. Próba n = 1000.