Zadzwoń po kredyt 71 358 22 15 | Obsługa umowy 71 731 95 00
Chcesz kredyt? 71 358 22 15

22 proc. Polaków planuje przeznaczyć na Wielkanoc od 401 do 750 zł
Wielkanoc to dla wielu z nas wyjątkowy moment, i niezależnie od tego, czy świętujemy przy rodzinnym stole, czy wybieramy się na krótki wyjazd – trzeba się do niej przygotować, także finansowo. Jak wynika z naszego najnowszego raportu „Polaków portfel własny: wiosenne wyzwania”, coraz więcej osób planuje większe wydatki na święta. Ponad jedna piąta badanych zamierza przeznaczyć na Wielkanoc od 401 do 750 zł. Dla porównania, w zeszłym roku najwięcej respondentów wskazywało kwotę z przedziału 301–500 zł. Widać więc, że święta zyskują na znaczeniu także w domowych budżetach.
Budżet, jaki Polacy planują przeznaczyć na tegoroczne święta był jednym z tematów naszego badania. Oprócz tego zapytaliśmy także, na co konkretnie Polacy planują wydać najwięcej. Zdecydowana większość (77 proc.) wskazała jedzenie i produkty spożywcze – nic dziwnego, bo świąteczny stół to serce każdej Wielkanocy. Co ciekawe, ten aspekt jest szczególnie ważny dla starszych respondentów – aż 86 proc. osób w wieku 50–59 lat oraz 84 proc. w grupie 60+ wskazało właśnie tę kategorię. Dla porównania – wśród najmłodszych (18–29 lat) to 67 proc., a w grupie 30–39 lat – tylko 62 proc.
Drugą najczęściej wybieraną kategorią są prezenty dla dzieci i rodziny – 40 proc. wskazań, a trzecią – dekoracje i ozdoby świąteczne (25 proc.). Z naszego badania wynika, że 15 proc. badanych planuje wydać część budżetu na dojazdy do rodziny, a 9 proc. – na noclegi i transport związany z wypoczynkiem. Aż jedna piąta najmłodszych badanych (18–29 lat) zamierza przeznaczyć największą część swojego budżetu właśnie na dojazdy. Na liście wydatków znalazły się też nowe ubrania – wskazało je 12 proc. respondentów. 6 proc. badanych jeszcze nie zdecydowało, na co przeznaczy największą część świątecznego budżetu.
A jak wyglądają konkretne kwoty przeznaczane na tegoroczne święta? 9 proc. badanych planuje zmieścić się w 200 złotych, a 20 proc. wyda między 201 a 400 zł. Tyle samo (czyli również 20 proc.) zadeklarowało budżet w wysokości 751–1000 zł, a 9 proc. planuje przeznaczyć na Wielkanoc między 1000 a 1500 zł. Tylko 4 proc. ankietowanych szykuje się na wydatki powyżej 1500 zł. Co dziesiąty respondent nie planuje w ogóle wielkanocnych zakupów albo jeszcze nie zdecydował, ile chce wydać.
Z danych jasno wynika, że choć nadal uważnie przyglądamy się swoim wydatkom, coraz częściej jesteśmy gotowi przeznaczyć na Wielkanoc więcej. Największe budżety – między 401 a 1000 zł – najczęściej deklarują osoby w wieku 40–49 lat (47 proc.), mieszkańcy wsi (48 proc.) oraz osoby z dochodami od 5000 do 6999 zł. Widać też, że młodsi – szczególnie w wieku 18–29 lat – częściej wybierają skromniejsze święta: budżet do 200 zł najczęściej wskazywały właśnie osoby z tej grupy wiekowej (12 proc.), a także mieszkańcy największych miast (14 proc.).
Wielkanoc to dla wielu z nas coś więcej niż tylko kilka dni wolnego – to czas, w którym chcemy zadbać o relacje, tradycje i atmosferę. Z naszego badania wynika, że Polacy coraz lepiej planują swoje wydatki – również te świąteczne. I choć każdy podchodzi do tego okresu inaczej, jedno się nie zmienia: chcemy, żeby święta były wyjątkowe.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 02-10.04. 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z Internetu. Próba n = 1000.