Zadzwoń po kredyt 71 358 22 15 | Obsługa umowy 71 731 95 00
Chcesz kredyt? 71 358 22 15

8 na 10 Polaków korzysta z porównywarek cen przed zakupem
Czy da się kupować mądrze, oszczędnie i jednocześnie dbać o środowisko? Wygląda na to, że tak! Nasze najnowsze badanie pokazuje, że polscy konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na ceny, szukają okazji i chętniej sięgają po rzeczy z drugiej ręki – te przynajmniej raz nabyło już trzy czwarte Polaków. Co jeszcze jest istotne dla konsumentów podczas zakupów? Zachęcamy do lektury naszego bloga.
Zakupy na rynku wtórnym coraz popularniejsze
Czy kupowanie używanych rzeczy to oszczędność, moda czy troska o planetę? Niezależnie od motywacji, fakty są jasne – 74 proc. Polaków przynajmniej raz kupiło produkt z drugiej ręki. Co ciekawe, 44 proc. z nas robi to głównie online, ale co trzecia osoba nadal odwiedza second handy i inne sklepy stacjonarne.
Najczęściej na takie zakupy decydują się najmłodsi konsumenci (18-29 lat) oraz osoby w wieku 40-49 lat. W obu tych grupach produkty z drugiej ręki kupuje ponad 80 proc. Polaków. Panie są też nieco bardziej skłonne do wyboru używanych rzeczy niż panowie – 79 proc. kobiet vs. 69 proc. mężczyzn. Co ciekawe, poziom miesięcznych dochodów nie ma decydującego wpływu na wybór produktów „second hand”. Natomiast miejsce zamieszkania odgrywa kluczową rolę – mieszkańcy wsi częściej sięgają po produkty używane niż osoby z dużych miast.
Wzrost zainteresowania zakupami na rynku wtórnym ma kilka przyczyn. Z jednej strony wskazuje na rosnącą świadomość ekologiczną Polaków. Coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na zrównoważony rozwój i unika nadmiernej konsumpcji. Z drugiej strony, zakupy „z drugiej ręki” to często sposób na oszczędności – a te, jak pokazują badania, są dla Polaków bardzo istotnym czynnikiem decyzyjnym.
Polacy lubią porównywać ceny
Jednym z najważniejszych nawyków współczesnych konsumentów jest porównywanie cen przed dokonaniem zakupu. 7 proc. respondentów deklaruje, że zawsze korzysta z porównywarek cenowych, 30 proc. robi to często, a kolejne 30 proc. czasami. Natomiast 16 proc. sięga po to rozwiązanie rzadko. Oznacza to, że łącznie 83 proc. Polaków analizuje ceny przed ostateczną decyzją o zakupie.
Tendencja ta jest szczególnie widoczna wśród osób o średnich dochodach. W grupie zarabiających pomiędzy 4000-4999 zł oraz 5000-5999 zł odsetek korzystających z porównywarek cenowych wzrasta do 90 proc. i 92 proc. To pokazuje, że oszczędzanie stało się powszechną praktyką niezależnie od poziomu dochodów. Świadczy to także o rosnącej świadomości finansowej Polaków, którzy coraz częściej planują swoje wydatki w sposób bardziej przemyślany.
Atuty nowoczesnej bankowości
Z naszego badania wynika, że coraz częściej oczekujemy od banków narzędzi, które pomogą nam w lepszym zarządzaniu finansami. Najbardziej pożądanym rozwiązaniem jest cashback za zakupy – aż 37 proc. badanych wskazało tę funkcję jako najbardziej przydatną. Popularność tego rozwiązania jest szczególnie wysoka wśród młodszych grup wiekowych: wśród osób w wieku 18-29 lat oraz 30-39 lat cashback wybiera 48 proc. respondentów. Z kolei wśród osób powyżej 60. roku życia zainteresowanie tym mechanizmem spada do 22 proc. Na kolejnych miejscach wśród pożądanych przez Polaków funkcji bankowych znalazły się szczegółowa historia transakcji z opisem miejsca i celu zakupów (30 proc.), przypomnienia o płatnościach i zarządzanie subskrypcjami (26 proc.), automatyczna analiza wydatków i oszczędności (24 proc.), inteligentne alerty o stanie konta (21 proc.).
Mniej istotne dla konsumentów okazały się limity kredytowe (12 proc.), szybkie pożyczki (11 proc.) oraz finansowanie ekologicznych inwestycji (6 proc.). Wyniki te wskazują, że klienci poszukują przede wszystkim narzędzi, które pomogą im w codziennym zarządzaniu budżetem i zwiększą kontrolę nad wydatkami. Rosnące zainteresowanie funkcjami związanymi z historią transakcji i zarządzaniem subskrypcjami sugeruje, że Polacy oczekują większej przejrzystości w zakresie swoich finansów.
Obserwowany trend wpisuje się w globalne zmiany w sektorze bankowym, w którym coraz większą rolę odgrywają nowoczesne technologie oraz sztuczna inteligencja. Innowacyjne rozwiązania umożliwiają użytkownikom lepsze planowanie budżetu i optymalizację wydatków, co staje się kluczowym elementem nowoczesnej bankowości.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 20-27 stycznia 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z Internetu. Próba n = 1000.