Zadzwoń po kredyt 71 358 22 15
71 358 22 15
Ponad 2/3 Polaków co miesiąc wydaje do 100 zł za subskrypcje
Internet zmienił nasze podejście do zakupów, ale też konsumpcji treści. W ostatnich latach subskrypcje całkowicie odmieniły sposób, w jaki korzystamy z produktów i usług. Ze względu na wiele swoich zalet, modele subskrypcyjne stają się coraz popularniejsze i jak wynika z naszego raportu „Doświadczenia e-commerce” z co najmniej jednego korzysta już ponad 60 proc. Polaków. Najczęściej wydajemy na pakiety od 51 do 100 zł miesięcznie – deklaruje tak 38 proc. badanych. A które cieszę się największą popularnością? Serwisy streamingowe, takie jak Netflix czy Max (86 proc.), a także usługi dostawy produktów, np. Allegro Smart (59 proc.).
Subskrypcje odpowiadają na potrzeby współczesnych konsumentów i oferują nie tylko wygodę, ale również lepszą kontrolę nad wydatkami. Dla wielu osób stała, przewidywalna opłata oraz brak konieczności podejmowania ciągłych decyzji zakupowych to kluczowe atuty tego modelu, a jednocześnie duża przewaga nad zakupami tradycyjnymi. Z naszych danych wynika, że aż 23 proc. Polaków korzysta z wielu usług subskrypcyjnych, a 38 proc. ogranicza się do jednej lub dwóch. 24 proc. nie ma żadnego aktywnego pakietu i nie zamierza tego zmienić. Z kolei 8 proc. badanych nie posiada obecnie, ale planuje wykupić w przyszłości.
Ile płacimy miesięcznie?
Wiemy, że subskrypcje są bardzo popularne, ale postanowiliśmy także sprawdzić ile miesięcznie na nie wydajemy. Jak podaje nasz raport 38 proc. aktywnych użytkowników wydaje co miesiąc między 51 a 100 zł. Nieco mniejszy odsetek, bo 32 proc. wydaje między 10 a 50 zł. Prawie jedna piąta ankietowanych deklaruje, że wydaje od 101 do 150 zł. Z kolei koszt powyżej 150 zł ponosi tylko 7 proc. respondentów.
Które usługi najchętniej wybieramy?
Najczęściej Polacy wybierają platformy streamingowe (86 proc.), takie jak Netflix, Spotify czy Max. Na drugim miejscu plasują się usługi dostawy produktów, np. Allegro Smart, które wskazuje 59 proc. respondentów. Mniejszą popularnością cieszą się aplikacje do zamawiania jedzenia, takie jak Uber Eats czy Wolt (18 proc.), oraz pakiety oprogramowania, np. Microsoft Office 365 (17 proc.).
Co ciekawe, różne grupy wiekowe preferują stawiają na inne subskrypcje. Seniorzy najczęściej wybierają usługi dostawy produktów (74 proc.), podczas gdy czterdziestolatkowie chętniej korzystają z aplikacji do zamawiania jedzenia (21 proc.), a trzydziestolatkowi z usług przejazdów, takich jak Uber czy Bolt (15 proc.).
Korzyści płynące z subskrypcji
Subskrypcje przyciągają użytkowników licznymi zaletami, jednak najczęściej wskazywaną korzyścią jest stała, przewidywalna opłata – taką opinię wyraża 40 proc. z nas. W porównaniu do modeli tradycyjnych, abonamenty dla 36 proc. są także korzystniejsze ze względu na zniżki i promocje oraz korzystniejsze ceny (35 proc.). Użytkownicy doceniają także możliwość rezygnacji w dowolnym momencie (34 proc.), automatyczny pobór opłaty (23 proc.), brak konieczności podejmowania ciągłych decyzji zakupowych (22 proc.), czy automatyczny dostęp do nowych treści (22 proc.). Według 17 proc. z nas pakiety usług są wygodniejsze, gdyż pozwalają uniknąć obowiązku regularnego zamawiania produktów i obaw, że ich zabraknie.
Dla różnych grup wiekowych kluczowe korzyści wyglądają jednak inaczej. Osoby po 60 roku życia najbardziej cenią stałe opłaty (67 proc.), pięćdziesięciolatkowie wskazują na oszczędności wynikające z niższych kosztów (43 proc.), a czterdziestolatkowie doceniają promocje (41 proc.). Trzydziestolatkowie za największą zaletę uważają brak długoterminowych zobowiązań i możliwość rezygnacji w dowolnym momencie (45%), a najmłodsi użytkownicy (18–29 lat) wskazują na przewidywalność kosztów (37%).
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 10-14 listopada 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków robiących zakupy online. Próba n = 1000.