Zadzwoń po kredyt 71 358 22 15
71 358 22 15
Polacy zaczęli zaciskać pasa
Blisko dwie trzecie ankietowanych spośród tych, którzy w przeszłości korzystali z różnych produktów oszczędnościowych wybrało konto oszczędnościowe (64 proc.), a 56 proc. odkładało swoje pieniądze na lokatę – wynika z naszego najnowszego raportu „Polaków Portfel Własny: oszczędny jak Polak”. Wyraźnie zaciskamy pasa, co widać również po odpowiedzi na pytanie o kontrolę wydatków - 52 proc. Polaków zadeklarowało, że w ciągu ostatniego roku zaczęło pilnować ich bardziej niż w ubiegłych latach. Czego jeszcze się dowiedzieliśmy? Przeczytajcie poniżej!
Rośnie świadomość Polaków, że skuteczne pomnażanie finansów wiąże się z wykorzystaniem produktów oszczędnościowych. W naszym najnowszym badaniu „Polaków Portfel Własny: oszczędny jak Polak” 53 proc. respondentów stwierdziło, że w przeszłości korzystało z któregoś z nich. Kto najczęściej tak odpowiadał? Jak wskazuje badanie były to osoby z najwyższymi dochodami, od 7 000 zł netto w górę, po studiach oraz mieszkające w dużych miastach powyżej 250 tys. mieszkańców.
Po drugiej stronie znalazło się 47 proc. ankietowanych, którzy nie korzystali w przeszłości z produktów oszczędnościowych. Wśród nich było najwięcej osób z wykształceniem podstawowym oraz o zarobkach między 2001 a 2999 zł netto.
Jakie produkty oszczędnościowe wybierali Polacy?
Według odpowiedzi badanych, którzy w przeszłości korzystali z takich rozwiązań, największą popularnością cieszyły się konta oszczędnościowe (64 proc.) oraz lokaty (56 proc.). Na kolejnym miejscu znalazły się obligacje skarbowe (17 proc.), a dalej rachunki IKE i IKZE (6 proc.).
Kontrola budżetu to priorytet
W naszym najnowszym badaniu zauważyliśmy również tendencję do lepszego pilnowania swojego budżetu. Już 52 proc. ankietowanych postanowiło w ciągu ostatniego roku kontrolować wydatki bardziej niż w ubiegłych latach. Po przeciwnej stronie znalazło się 42 proc. Polaków, którzy nie obserwowali tego, na co wydają pieniądze bardziej niż wcześniej.
Respondentów, którzy stwierdzili, że zwiększyli kontrolę swoich wydatków w ciągu ostatniego roku spytaliśmy, czy w związku z tym częściej korzystali z okazji cenowych. Niemal trzy czwarte ankietowanych (71 proc.) odpowiedziało twierdząco. Przodowały w tym zwłaszcza osoby przed 30 rokiem życia oraz kobiety.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 10-20 stycznia 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.