Zadzwoń po kredyt 71 358 22 15
71 358 22 15
36 proc. Polek w wieku 18-35 lat nigdy nie robiło badania USG piersi
Co trzecia Polka w wieku 18-35 lat jeszcze nigdy nie wykonywała USG piersi (36 proc.) – tak wynika z naszego najnowszego raportu „Kobiece sprawy”, w którym m.in. promujemy akcję „Biustowniczki”, gdzie jesteśmy partnerem strategicznym. Odpowiedzi ankietowanych kobiet wskazują, że zwiększanie świadomości odnośnie profilaktyki bez względu na wiek w tym temacie jest bardzo ważne. Więcej w artykule poniżej.
W związku z badaniami, które finansujemy w ramach ogólnopolskiej akcji „Biustowniczki”, postanowiliśmy sprawdzić, w jaki sposób wygląda profilaktyka u kobiet w wieku 18-35 lat, których nie obejmują programy systemowe. Jak pokazują wyniki raportu „Kobiece sprawy”, jest dużo do poprawy w tej kwestii. Tylko 18 proc. kobiet w wieku 18-35 lat wykonuje badanie USG piersi co najmniej raz w roku. W tej grupie znalazło się najwięcej ankietowanych w wieku 30-35 lat, z wyższym wykształceniem i zarabiających od 5000 zł netto w górę. Raz na 2-3 lata na USG piersi chodzi 22 proc. kobiet przed 36 rokiem życia. Rzadziej wykonuje je podobny odsetek (23 proc. ankietowanych).
Niestety, już co trzecia kobieta w wieku 18-35 lat nigdy nie wykonywała tego badania (36 proc.). Wśród nich było najwięcej najmłodszych od 18 do 24 roku życia, z wykształceniem podstawowym lub zawodowym i zarobkami do 2000 zł netto. Jest to niepokojący trend, ponieważ rak piersi to najczęściej występujący nowotwór złośliwy u kobiet, jednak bardzo ciężko wykryć go na samym początku choroby, a metryka niestety nie ma wpływu na chorobę.
Wymówek jest wiele
Ankietowane, poza grupą która wykonuje USG piersi raz w roku, Santander Consumer Bank zapytał, dlaczego nie robią tego badania częściej. Najchętniej wskazywaną odpowiedzią było to, że nie widzą takiej potrzeby, ponieważ nic je nie boli (47 proc.). Wskazuje to jednak na duży brak świadomości w przebiegu raka piersi, który na początku może nie dawać żadnych objawów.
Poza tym respondentki, które nigdy nie wykonały USG piersi lub robią to rzadziej niż raz w roku odpowiadały, że do badania zniechęca je fakt, że na NFZ są zbyt długie kolejki, a nie stać ich na prywatną wizytę (28 proc.). Twierdziły tak zwłaszcza ankietowane z metropolii (37 proc.). Podium zamyka odpowiedź „Nie mam na to czasu” (23 proc.). Najczęściej były to 18-24 latki i najlepiej zarabiające od 5000 zł netto w górę. Ponadto 15 proc. respondentek, które nigdy nie robiły USG piersi lub wykonuje je rzadziej niż raz w roku odpowiedziało, że boi się wyniku badania. W dalszej kolejności 12 proc. wstydzi się rozbierać przed lekarzem, a 10 proc. stwierdza, że powodem jest to, że nie ma pieniędzy na ewentualne leczenie.
Akcja „Biustowniczki” na ratunek profilaktyce
Raport „Kobiece sprawy” dowodzi, że jest jeszcze wiele do zrobienia, jeśli chodzi o edukację w zakresie profilaktyki młodych kobiet. Dlatego akcja „Biustowniczki” jest tak ważna. Jako jej partner strategiczny finansujemy badania USG piersi dla młodych kobiet w wieku 18-35 lat w ośmiu miastach Polski. Bez opłat, zapisów czy potrzeby ubezpieczenia. Więcej o akcji można przeczytać na specjalnej podstronie: https://www.santanderconsumer.pl/biustowniczki/ lub na stronie organizatora: https://www.biustowniczki.pl/
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2024 r. W badaniu wzięły udział kobiety w wieku 18-35 lat z Polski. Próba n = 1000.