Zadzwoń po kredyt 71 358 22 15
71 358 22 15
56 proc. Polaków zwraca produkty kupione online w automatach paczkowych
Zakupy online to nasza codzienność. Zamawiamy produkty, przymierzamy, testujemy, a gdy nie pasują – zwracamy. W Santander Consumer Banku postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej, jak Polacy radzą sobie z tym ostatnim krokiem. Wyniki? Ponad 56 proc. z nas najchętniej wybiera automaty paczkowe, m.in. InPost jako sposób zwrotu towarów zakupionych online. A jakie jeszcze opcje wybieramy i jak nowe technologie wpływają na nasze zakupy? Tego dowiesz się z naszego bloga.
Popularność zakupów przez internet jest niepodważalna i pozwala nie tylko na wygodne kupowanie z domu, ale także komfortowe zwroty produktów, które jednak się nie sprawdziły. Z naszego badania wynika, że w pierwszej kolejności wybieramy automaty paczkowe. Cieszą się one największą popularnością wśród młodych dorosłych w wieku 18-29 lat – niemal 70 proc. z nich stawia na to rozwiązanie. Czy to wygoda i elastyczność czasowa sprawiają, że wygrywają one w rankingu? Prawdopodobnie tak. Inne metody zwrotu jak odbiór przez kuriera czy też tradycyjny zwrot w sklepie stacjonarnym cieszą się mniejszą popularnością. Wybiera je odpowiednio 14 i 13 proc. Polaków. Z kolei korzystanie z punktów odbioru takich jak Żabka deklaruje 8 proc. z nas. Najczęściej są to osoby 60+, z których aż 16 proc. decyduje się na takie nadanie paczek.
Wybór automatów paczkowych jako preferowanej metody zwrotów wydaje się dość oczywisty, zwłaszcza, że dla większości z nas są one tak blisko i gwarantują elastyczność czasową. To istotne zwłaszcza dla mieszkańców miast, z których już sześciu na dziesięciu korzysta właśnie z tego rozwiązania.
Nowe technologie zmieniają nasze zakupy
Zakupy online mogą być łatwiejsze i bardziej intuicyjne niż kiedykolwiek dzięki nowoczesnym technologiom. Aby jak najlepiej dopasować produkty do swoich potrzeb, coraz częściej korzystamy z innowacyjnych narzędzi. Jednym z nich jest wyszukiwanie produktów za pomocą obrazu. Zamiast wpisywać długie opisy, wystarczy zdjęcie lub zrzut ekranu, aby znaleźć dokładnie to, czego szukasz. Według naszego raportu „Doświadczenia e-commerce” już 40 proc. Polaków używało tej funkcji, a kolejne 29 proc. o niej słyszało. To pokazuje, że jest to praktyczne i cenione rozwiązanie, zwłaszcza wśród młodych użytkowników. W grupie wiekowej 18-29 lat aż 61 proc. osób miało okazję skorzystać z tej technologii, podczas gdy wśród starszych, powyżej 60. roku życia, zrobiło to jedynie 14 proc.
A co z wirtualnymi przymierzalniami? To rozwiązanie zdecydowanie pomaga sprawdzić, jak będą na tobie wyglądały ubrania, okulary czy kosmetyki. Dzięki kamerze w telefonie lub laptopie można zobaczyć, jak dany produkt prezentuje się na żywo, jeszcze przed zakupem. Na razie tę funkcję wypróbował co dziesiąty Polak. Chociaż dla wielu brzmi to ciekawie, nie wszyscy chcą nadawać aplikacjom dostęp do kamery. Aż 40 proc. badanych zna ten wynalazek, ale go nie używa. Z kolei 45 proc. nawet o nim nie słyszało.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 10-14 listopada 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków robiących zakupy online. Próba n = 1000.