Zadzwoń po kredyt 71 358 22 15
71 358 22 15
1/4 Polaków sprawdza produkt w sklepie stacjonarnym, ale kupuje go online
Kto z nas nie kupuje online? Zakupy w sklepach internetowych są już naszą codziennością. Gwarantują elastyczność, wygodę i finalizacje transakcji bez wychodzenia z domu, a także niejednokrotnie dodatkowe rabaty. W naszym najnowszym raporcie „Doświadczenia e-commerce” sprawdziliśmy jak Polacy kupują online i wynika, że 48 proc. z nas robi to kilka razy w miesiącu, a prawie 15 proc. nawet kilka razy w tygodniu. A jakie mamy zachowania zakupowe? Badanie wskazuje, że jedna trzecia badanych łączy zakupy stacjonarne i online w celu znalezienie jak najkorzystniejszych promocji.
Listopad i grudzień to czas, gdy intensywnie realizujemy swoje listy zakupowe. Promocje związane z Black Friday oraz przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia sprawiają, że sklepy – zarówno stacjonarne, jak i internetowe – przeżywają oblężenie. Jak wynika z raportu „Doświadczenia e-commerce” 48 proc. z nas deklaruje, że kupuje online kilka razy w miesiącu, 23 proc. maksymalnie dwa razy w miesiącu, a 15 proc. nawet kilka razy w tygodniu. Tylko 12 proc. korzysta z tej formy zakupów sporadycznie, raz na kilka miesięcy. Jak wskazuje nasze badanie, 51 proc. z nas robi zakupy online z poziomu smartfona, podczas gdy 47 proc. wybiera laptopy. Częstotliwość korzystania z telefonów jest najwyższa wśród młodszych konsumentów w wieku 18-29 lat (63 proc.), natomiast osoby w wieku 60+ chętniej wybierają komputery (71 proc.).
Zakupy online to nie tylko oszczędność czasu czy dodatkowe doświadczenia zakupowe, ale także wybór. Jako klienci w zależności od naszych preferencji możemy decydować w jakiej formie chcemy kupić dane produkty. Sklepy rozwijają nie tylko swoje strony internetowe, ale także tworzą aplikacje mobilne, w których możemy znaleźć spersonalizowane promocje i dodatkowe funkcjonalności. Aż 34 proc. badanych woli kupować właśnie przez aplikacje, a 41 proc. preferuje zakupy na stronach www. Pierwsze rozwiązanie jest znacznie popularniejsze wśród kobiet (40 proc.) niż mężczyzn (27 proc.), którzy częściej wybierają przeglądarki (46 proc. panów vs 36 proc. pań).
W poszukiwaniu najlepszych okazji
Jako konsumenci z dostępem do internetu oraz porównywarek cenowych nieustannie poszukujemy najlepszych ofert zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Dzięki temu jesteśmy w stanie znaleźć okazje oraz dodatkowe zniżki. W naszym raporcie „Doświadczenia e-commerce” postanowiliśmy sprawdzić, jakie jako Polacy mamy typowe scenariusze zakupowe. Jak się okazuje, ponad jedna trzecia respondentów łączy zakupy online i offline w celu znalezienia najbardziej korzystnych promocji. Jedna czwarta z nas lubi obejrzeć produkt na żywo, a następnie zamówić go online. Taka strategia jest szczególnie popularna wśród trzydziestolatków, spośród których 32 proc. działa w ten sposób. Kolejne 10 proc. sprawdza ceny i dostępność produktu w internecie, a następnie finalizuje zakup w sklepie stacjonarnym. Jedynie 6 proc. ankietowanych wybiera usługę „Click and collect”, czyli składa zamówienie online, ale odbiera je osobiście w punkcie.
Najczęściej online kupujemy ubrania
Zakupy online odzieży i obuwia wciąż cieszą się największą popularnością – wskazuje na nie 70 proc. badanych, szczególnie osób w wieku 40-49 lat (81 proc.). Na drugim miejscu plasują się kosmetyki, które zamawia 55 proc. respondentów, z największą aktywnością w grupie wiekowej 40–59 lat (61 proc.). Elektronika, taka jak laptopy czy komputery, przyciąga blisko 40 proc. klientów, a sprzęt RTV/AGD co trzeciego, głównie trzydziesto- i pięćdziesięciolatków. Leki i suplementy diety kupuje online 34 proc. Polaków, natomiast co czwarty wybiera internet do zakupu chemii gospodarczej czy mebli i wyposażenia do domu. Produkty dla dzieci również mają swoją grupę stałych klientów – ponad 20 proc. badanych nabywa je w sklepach internetowych, a wśród trzydziestolatków odsetek ten sięga 41 proc.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), prze-prowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 10-14 listopada 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków robiących zakupy online. Próba n = 1000.