Zadzwoń po kredyt  71 358 22 15

71 358 22 15

40 proc. Polaków chciałoby zbierać punkty i wymieniać je na nagrody w aplikacji bankowej

40 proc. Polaków chciałoby zbierać punkty i wymieniać je na nagrody w aplikacji bankowej

Bankowość internetowa i mobilna daje obecnie wiele możliwości, które znacznie ułatwiają kontrolę nad finansami. To nie tylko kwestia zrobienia przelewu czy otwarcia konta online, ale także wiele innych nowoczesnych usług. Według naszego raportu „Polak w świecie bankowości elektronicznej” klienci byliby zainteresowani w bankowości możliwością gromadzenia punktów oraz ich wymiany na różne nagrody. Dodatkowo, zależy im na otrzymywaniu przypomnień o nadchodzących terminach płatności oraz weryfikacji tożsamości konsultanta kontaktującego się z banku. Co jeszcze z chęcią byśmy dodali?

Bankowość elektroniczna oraz mobilna przeszła gruntowną metamorfozę, co zrewolucjonizowało sposób zarządzania finansami przez użytkowników. Mamy tam dostępnych wiele opcji – od  podstawowych transakcji po zaawansowane narzędzia oszczędzania, inwestowania i zabezpieczania pieniędzy. I z chęcią z nich korzystamy. Jak wynika z naszego raportu już 68 proc. z nas aktywnie korzysta z bankowości internetowej oraz aplikacji mobilnych. Rosnąca popularność tych narzędzi skłania instytucje finansowe do ciągłego wprowadzania nowych funkcji. Są one zgodne z ewoluującymi potrzebami klientów i integrują złożony świat finansów z naszym codziennym życiem.

Banki już wprowadziły zaawansowane narzędzia do m.in. zarządzania budżetem i kategoryzowania wydatków, a także analizy, dzięki którym dostarczane są spersonalizowane oferty, np. kart kredytowych, lokat czy kredytów. Te innowacje wprowadzają świat bankowy w inne obszary naszego życia. Z naszego badania wynika, że 40 proc. respondentów chciałoby zbierać punkty w aplikacji bankowej i wymieniać je na nagrody. Największe zainteresowanie taką funkcją wykazują osoby w wieku 18-29 lat (51 proc.). W bankowości internetowej, taką możliwość doceniłoby 35 proc. użytkowników, szczególnie wśród osób w wieku 30-39 lat (47 proc.).

Zaawansowane aplikacje mobilne

Aplikacje mobilne zyskują coraz większą popularność. Ułatwiają one nie tylko zarządzanie finansami osobistymi, ale również wpływają na zmianę nawyków płatniczych, na przykład poprzez użycie cyfrowych portfeli czy płatności zbliżeniowych. Bogactwo funkcji dostępnych na smartfonach sprawia, że nasze oczekiwania względem nowych usług rosną. Z naszego raportu wynika, że ponad jedna czwarta z nas chciałaby mieć w swojej aplikacji bankowej funkcję potwierdzania tożsamości konsultanta dzwoniącego z banku. Jest to istotne w trosce o swoje cyberbezpieczeństwo. Taki dodatek z chęcią przyjęliby trzydziestolatkowie. Na tę odpowiedź wskazała ponad jedna trzecia z nich. Kolejną pożądaną funkcją jest możliwość ustawienia przypomnień o terminach płatności rachunków, na co wskazało 26 proc. respondentów.

Bankowość mobilna daje nam dostęp do sprawdzenia konta przez cały czas. Wystarczy wyciągnąć smartfona. W związku z wysoką dostępnością oraz wygodną, aż 25 proc. ankietowanych odpowiedziało w naszym badaniu, że chciałoby mieć możliwość kupowania biletów lotniczych, kolejowych czy na wydarzenia kulturalne bezpośrednio z aplikacji bankowej. Najczęściej na tę odpowiedź wskazywała najmłodsza grupa wiekowa (30 proc.). Z kolei wśród seniorów, 20 proc. doceniłoby taką możliwość. Zależy nam także na stałym kontakcie z bankiem (20 proc.), możliwości ustawienia celów oszczędnościowych (20 proc.) oraz wirtualnym portfelu na karty lojalnościowe (19 proc.). Mniej popularne funkcje to wsparcie dla akcji charytatywnych (10 proc.), możliwość zakupu ubezpieczeń (9 proc.) oraz sterowanie głosowe aplikacją (7 proc.).

Bankowość internetowa na wyższym poziomie

Klienci bankowości mają swoje typy, co potwierdza nasz raport. Niektóre zadania wygodniej im realizować w bankowości internetowej, a inne np. sprawdzanie salda w aplikacji bankowej. Jednak w kwestii dodatkowych funkcji, większość zgadza się, że powinny one być dostępne w obu rozwiązaniach. Wyniki są do siebie bardzo zbliżone i na przykład, 27 proc. respondentów chciałoby mieć możliwość ustawienia przypomnień o zbliżających się terminach płatności w bankowości internetowej. Z czego częściej mężczyźni (30 proc.) niż kobiety (23 proc.). Ponadto, 26 proc. ma nadzieję na wdrożenie opcji potwierdzenia tożsamości konsultanta dzwoniącego z banku. A 21 proc. chce mieć możliwość całodobowego kontaktu z bankiem, co jest najważniejsze dla osób po 60 roku życia. Z kolei 20 proc. oczekuje możliwości ustawienia celów oszczędnościowych.

Jednak jak pokazują nasze wyniki, istnieją pewne funkcje, których oczekujemy w bankowości internetowej, a nie koniecznie w aplikacji. 22 proc. ankietowanych chciałoby umówić się na wizytę w oddziale banku z poziomu laptopa. Na tę opcje wskazała ponad jedna trzecia trzydziestolatków. 12 proc. doceniłoby możliwość zakupu ubezpieczeń. Natomiast kupowanie biletów, które jest popularne w bankowości mobilnej, w internetowej jest mniej pożądane. Wskazało na to 19 proc.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 8 - 23 kwietnia 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z bankowości elektronicznej. Próba n = 1000.