Zadzwoń po kredyt  71 358 22 15      |      Obsługa umowy 71 731 95 00

Chcesz kredyt? 71 358 22 15

W obawie o dane prawie 50 proc. Polaków wybiera zakupy stacjonarne

W obawie o dane prawie 50 proc. Polaków wybiera zakupy stacjonarne

Zakupy to dla wielu z nas codzienność, ale wybór między sklepami stacjonarnymi a internetowymi wcale nie jest taki oczywisty. W grę wchodzi mnóstwo czynników – od kwestii bezpieczeństwa, przez wygodę, aż po cenę. Jak pokazuje nasz najnowszy raport „Między półką a ekranem: wybory zakupowe Polaków”, 45 proc. badanych wybiera tradycyjne sklepy, bo obawiają się o swoją prywatność w sieci. Ale są też tacy, dla których kluczowe znaczenie mają promocje i niższe ceny – niemal połowa respondentów przyznaje, że właśnie to przyciąga ich do e-commerce. Nie możemy także zapomnieć o nowoczesnych technologiach, które zyskują na znaczeniu.

Prywatność w sieci – powód do obaw czy tylko przyzwyczajenie?

Wiele osób wciąż nie ufa zakupom online, zwłaszcza jeśli chodzi o bezpieczeństwo ich danych. Aż 45 proc. badanych wskazuje, że to właśnie z tego powodu wolą tradycyjne sklepy. Wśród nich 23 proc. zdecydowanie wybiera stacjonarne zakupy, a 22 proc. raczej skłania się ku tej opcji. Starsi konsumenci są w tej kwestii jeszcze bardziej ostrożni – 26 proc. seniorów unika e-commerce ze względu na ochronę prywatności. Co ciekawe, im młodsza grupa, tym mniejsze obawy – wśród dwudziestolatków ten odsetek wynosi już tylko 20 proc. Nie każdy jednak kieruje się kwestiami bezpieczeństwa. 16 proc. badanych przyznaje, że kupuje online, mimo obaw o swoje dane, a 7 proc. nie zwraca na to uwagi. Natomiast dla 29 proc. konsumentów prywatność nie ma żadnego wpływu na ich wybory zakupowe – być może dlatego, że są przyzwyczajeni do transakcji internetowych i ufają stosowanym zabezpieczeniom.

Polowanie na okazje – co przyciąga do e-commerce?

Rabaty i programy lojalnościowe to coś, co działa na konsumentów jak magnes. Według naszego raportu 45 proc. Polaków wskazuje atrakcyjne ceny jako główny powód wyboru zakupów online. Najbardziej wrażliwi na okazje są najmłodsi konsumenci – w grupie 18-29 lat prawie 30 proc. uznaje promocje za kluczowy czynnik podczas zakupów online. Wśród seniorów odsetek ten spada do 7 proc., co może sugerować, że akcje promocyjne niekoniecznie są dla nich aż tak istotne. Co ciekawe, 12 proc. respondentów przyznaje, że promocje mają dla nich niewielkie znaczenie, a 7 proc. zupełnie się nimi nie kieruje. Różnice w podejściu do cen widać także między kobietami a mężczyznami. Panie częściej zwracają uwagę na rabaty, natomiast panowie rzadziej uzależniają swoje decyzje od cenowych okazji.

Nowe technologie zmieniają zakupy

Coraz większą rolę w świecie e-commerce odgrywają nowoczesne technologie. Wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość (AR) sprawiają, że zakupy online stają się bardziej intuicyjne i angażujące. 41 proc. badanych uważa, że takie rozwiązania poprawiają ich doświadczenia zakupowe – 14 proc. wskazuje, że wpływ tych technologii jest bardzo pozytywny, a 27 proc. ocenia go raczej dobrze. Dla niektórych użytkowników zakupy online to już nie tylko kliknięcie „kup teraz”, ale także możliwość dokładnego obejrzenia produktów w cyfrowym świecie.
Nie wszyscy jednak podchodzą do tego z takim entuzjazmem – 8 proc. badanych uważa, że VR i AR wręcz pogarszają komfort zakupów, a 32 proc. nie dostrzega ich wpływu. Największe zainteresowanie tego typu nowinkami mają młodzi konsumenci (18-29 lat) – 65 proc. z nich dostrzega pozytywy we wdrażaniu innowacji do handlu online.

Zakupy – obowiązek czy forma spędzania czasu?

Dla jednych zakupy to konieczność, dla innych sposób na spędzanie czasu. Jak pokazuje nasze badanie, 22 proc. bardzo często lub nawet zawsze traktuje zakupy stacjonarne jako okazję do spotkań towarzyskich. Nieco wyższy odsetek, bo 26 proc. stwierdził, że czasami wykorzystuje chodzenie po galerii handlowej jako formę spotkania towarzyskiego i dlatego wybiera ją ponad zakupy online. Mimo dużego zainteresowania chodzeniem po centrach handlowych, 46 proc. respondentów zadeklarowało, że nie traktuje zakupów w ten sposób. Widać tu pewne różnice między kobietami a mężczyznami. 30 proc. panów nigdy nie postrzega zakupów jako sposobu na spotkanie ze znajomymi, podczas gdy wśród kobiet ten odsetek wynosi 21 proc. Możliwe, że panie częściej łączą wizytę w sklepie z możliwością spędzenia czasu w towarzystwie.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 20-27 stycznia 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z Internetu. Próba n = 1000.