W nocy z wtorku na środę (8/9.04.2025) w godzinach 22:00 - 06:00 przeprowadzimy prace serwisowe. W tym czasie nie będziesz mieć dostępu do aplikacji mobilnej oraz bankowości internetowej. Nie ma to wpływu na płatności kartami kredytowymi naszego banku. Za niedogodności serdecznie przepraszamy.

Zadzwoń po kredyt  71 358 22 15      |      Obsługa umowy 71 731 95 00

Chcesz kredyt? 71 358 22 15

41 proc. Polaków w ciągu ostatniego roku częściej robiło zakupy stacjonarnie

41 proc. Polaków w ciągu ostatniego roku częściej robiło zakupy stacjonarnie

Czy zakupy online wygrywają ze stacjonarnymi? A może to tradycyjne wizyty w sklepach nadal mają przewagę? Okazuje się, że coraz częściej łączymy oba podejścia i szukamy najlepszych i najwygodniejszych rozwiązań. Z naszego raportu „Między półką a ekranem: wybory zakupowe Polaków” wynika, że w ostatnim roku 4 na 10 Polaków częściej robiło zakupy stacjonarnie, ale jednocześnie niemal co trzeci badany wskazał, że korzysta zarówno z kanałów online, jak i offline w równym stopniu. To potwierdza rosnące znaczenie modelu hybrydowego w codziennych zakupach.

Nie da się ukryć, że Internet stał się nieodłączną częścią naszego życia. Aż 92 proc. Polaków korzysta z niego codziennie – wśród osób w wieku 18-29 lat odsetek ten sięga nawet 97 proc., a w grupie 30-39 lat wynosi 98 proc. Nic dziwnego – załatwiamy online sprawy urzędowe, bankowe, społeczne, a także zakupy. Ale czy to oznacza, że tradycyjne sklepy tracą na znaczeniu? Wcale nie!

41 proc. Polaków zadeklarowało, że w ostatnim roku częściej wybierało zakupy stacjonarne. Dla porównania, zakupy online dominowały u 27 proc. badanych. Z kolei co trzeci Polak przyznał, że i jedną i drugą formę wybierał w równym stopniu. Wyniki naszego badania sugerują też, że również miejsce zamieszkania czy płeć mają wpływ na nasze wybory. Mieszkańcy małych miast częściej odwiedzają sklepy stacjonarne (44 proc.), kobiety częściej kupują online, podczas gdy mężczyźni preferują tradycyjne zakupy.

Liczy się wygoda – punkty odbioru i sprawne dostawy na topie

Nowoczesne technologie wpłynęły na nasze podejście do zakupów – chcemy, by były szybkie i wygodne. Aż 54 proc. Polaków wskazało, że kluczowe są dla nich punkty odbioru zamówień blisko domu, a 42 proc. zwraca uwagę na szybkie dostawy. Co ciekawe, punkty odbioru cenią sobie szczególnie osoby w wieku 40-49 lat (62 proc.) oraz 30-39 lat i 50-59 lat (po 57 proc.). Natomiast ekspresowe dostawy są ważne przede wszystkim dla młodszych konsumentów – 52 proc. osób w wieku 18-29 lat oraz 50 proc. w przedziale 30-39 lat wskazało na ten aspekt.

Oprócz klasycznych metod zakupowych, coraz chętniej korzystamy także z nowych technologii. Zakupy bez kas, jak np. w Żabka 24/7, przyciągają 26 proc. badanych, a ekologiczne rozwiązania – recykling czy minimalizacja odpadów – są istotne dla 17 proc. respondentów. Z kolei showroomy (oglądanie produktów na żywo i zakup online), rozszerzona rzeczywistość (AR) czy AI w personalizacji zakupów na razie mają niewielkie grono zwolenników – odpowiednio 9 proc., 7 proc. i 6 proc. wskazań.

Programy lojalnościowe – klucz do portfeli klientów

Niezmiennie istotne pozostają dla Polaków rabaty i zniżki. 44 proc. z nas ceni sobie programy lojalnościowe i subskrypcje, zwłaszcza osoby w wieku 40-49 lat (52 proc.) oraz mieszkańcy dużych miast (50 proc.). Szczególnie zainteresowani są nimi także konsumenci z dochodami 4000-4999 zł – aż 55 proc. z nich uważa, że programy lojalnościowe to ważny element procesu zakupowego.

Szybkość i wygoda liczą się także w finansach. Tutaj również oczekujemy skróconego procesu realizacji transakcji oraz jak najlepszych doświadczeń. Dlatego w ostatnim czasie zintegrowaliśmy kredyty ratalne z aplikacją mObywatel. Pozwala to na automatyczne uzupełnianie danych i przyspieszenie procesu wnioskowania, a co za tym idzie szybsze rozpatrzenie i otrzymanie zgody. To pokazuje, że bankowość może być nie tylko nowoczesna, ale i intuicyjna.

Dzisiejszy rynek zakupowy to nieustanna ewolucja. Polacy coraz częściej korzystają z modelu hybrydowego, który łączy wygodę zakupów online z możliwością tradycyjnego obejrzenia czy przetestowania produktu. Nowoczesne technologie, szybkie dostawy i elastyczne rozwiązania płatnicze kształtują sposób, w jaki kupujemy. Jedno jest pewne – zakupy to już nie tylko wybór między online a offline, ale inteligentne łączenie obu światów w jedno, spójne doświadczenie.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 20-27 stycznia 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z Internetu. Próba n = 1000.