Zadzwoń po kredyt 71 358 22 15
71 358 22 15
Prawie połowa Polaków uważa bieżące rachunki i opłaty za największe finansowe wyzwanie tej jesieni.
Dla wielu z nas jesień jest powrotem do obowiązków zawodowych i szkoły po wakacyjnej przerwie. Wrzesień jako nowy rok to także czas, kiedy przygotowujemy się na wzrost domowych wydatków, np. na energię czy ciepłą szafę. Według naszego najnowszego raportu dla 49 proc. ankietowanych największym wyzwaniem w tym okresie są bieżące rachunki i opłaty. Część z nas wymienia także koszty związane z nowym rokiem szkolnym. Jednak tutaj znaczna większość, ponieważ 70 proc. oszczędza na przyszłe wydatki związane ze szkołą. Co jeszcze jest naszym wyzwaniem tej jesieni? Dowiesz się tego z poniższego tekstu.
Na co wydamy najwięcej?
W obliczu rosnących kosztów życia i inflacji, Polacy skrupulatniej podchodzą do zarządzania budżetami domowymi. Kluczowe są tu planowanie, oszczędzanie oraz inwestycje w energetyczne rozwiązania oszczędnościowe, które mogą pomóc zmniejszyć negatywne skutki tych wyzwań. Z naszego raportu „Polaków Portfel Własny: Edukacja jutra” wynika, że najpoważniejszym problemem finansowym tej jesieni są bieżące rachunki i opłaty. Następne w kolejności to codzienne wydatki na zakupy, takie jak żywność czy środki czystości, które stanowią obciążenie dla niemal 30 proc. rodzin. W okresie jesiennym część z nas planuje prace remontowe, dlatego też ponad 23 proc. ankietowanych wskazało remont mieszkania lub domu jako istotny wydatek. W kontekście nadchodzących zimniejszych miesięcy, konieczne są również zakupy ciepłej odzieży, co stanowi znaczące wyzwanie dla prawie 20 proc. badanych. Podobny procent ankietowanych (17 proc.) wymienił zakup lub naprawę samochodu oraz wyjazdy na urlop jako duże wyzwanie finansowe. W nowym roku szkolnym wydatki edukacyjne są najbardziej obciążające dla 13 proc. Polaków.
Każda pora roku niesie ze sobą pewne koszty. Wiosna i lato to czas urlopów i uroczystości rodzinnych, podczas gdy jesień i zima oznaczają wyższe rachunki za energię oraz świąteczne wydatki. Wielu ludzi sięga po kredyty, aby sprostać różnym zobowiązaniom. Jak podają wyniki naszego badania, Polacy najchętniej skorzystaliby z kredytu na remont mieszkania. Wskazało tak 31 proc. ankietowanych. Z kolei ponad 20 proc. z nas rozważa skorzystanie ze wsparcia banku na zakup samochodu lub własnej nieruchomości. W przypadku wydatków edukacyjnych, jedynie 7 proc. planuje wziąć kredyt na ten cel.
Jak przygotowujemy się do roku szkolnego?
Rozpoczęcie szkoły wiąże się z jednorazowym wysokim wydatkiem na wyprawkę szkolną Jednak także z zobowiązaniami, które trwają przez cały rok – jak korepetycje czy zajęcia pozaszkolne. Według raportu „Polaków Portfel Własny: Edukacja jutra” 38 proc. rodziców regularnie oszczędza na koszty związane z edukacją dzieci. Badanie pokazuje, że częściej (46 proc.) robią to mężczyźni niż kobiety (30 proc.). Ponad jedna trzecia odkłada pieniądze jednak robi to nieregularnie. W tym przypadku dominują panie – 38 proc. do 30 proc. panów. Ponad jedna piąta (24 proc.) w ogóle nie oszczędza na ten cel.
Początek roku szkolnego to nie tylko jednorazowy koszt związany z zakupem wyprawki, ale również cała gama zobowiązań trwających przez rok, jak korepetycje czy zajęcia dodatkowe. Jak podaje nasz raport 38 proc. rodziców regularnie odkłada pieniądze na edukację swoich dzieci. Co ciekawe, oszczędzają częściej ojcowie (46 proc.) niż matki (30 proc). Z kolei ponad jedna trzecia opiekunów deklaruje, że owszem oszczędza na edukację, jednak nie robią tego systematycznie. Na takie rozwiązanie decydują się częściej kobiety (38 proc.) niż mężczyźni (30 proc.). Natomiast ponad jedna piąta (24%) w ogóle nie gromadzi środków na ten cel.
Większość osób oszczędzających na edukację dzieci preferuje konto oszczędnościowe, co deklaruje 52 proc. rodziców. Na przechowywanie gotówki w domu stawia ponad 30 proc. W tym przypadku jest to znacznie częściej preferowane przez kobiety (38 proc.) niż mężczyzn (26 proc.). Osobiste konto wybiera 26 proc. respondentów, a lokaty 19 proc., przy czym częściej ten produkt wybierają mężczyźni (28 proc.) niż kobiety (11 proc.).
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 2 - 7 sierpnia 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.