Zadzwoń po kredyt 71 358 22 15
71 358 22 15
Ponad 50 proc. rodziców uważa, że nowe technologie zwiększają dostępność różnych materiałów edukacyjnych
Już od dawna dorośli uważają znajomość języków obcych za kluczową umiejętnością, którą każde dziecko powinno opanować. Coraz więcej rodziców jednak zauważa, że w dzisiejszych czasach warto postawić również na inne kompetencje, które mogą zaprocentować w przyszłości. Z naszego raportu „Polaków Portfel Własny: Edukacja jutra” wynika, że 41 proc. ankietowanych wskazuje na analityczne myślenie i innowacyjność jako jedne z najważniejszych umiejętności przyszłości. Jakie jeszcze umiejętności wskazali badani oraz czy widzą jakieś wyzwania w związku z technologią w szkołach? Tego dowiesz się z poniższego wpisu.
Nie da się ukryć, że nowoczesne technologie mają ogromny wpływ na nasze życie, a ich rola w edukacji staje się nieodzowna. Z naszego badania wynika, że ponad połowa rodziców (52 proc.) twierdzi, że innowacje technologiczne poprawiają dostępność materiałów edukacyjnych. Co więcej, ponad jedna czwarta respondentów zauważa, że dzięki nim uczniowie osiągają lepsze wyniki w nauce. Rozwój nowoczesnych narzędzi cyfrowych nie tylko ułatwia dostęp do wiedzy, ale także pozytywnie wpływa na komunikację pomiędzy uczniami, nauczycielami i rodzicami. Aż 36 proc. badanych widzi w tym obszarze ogromny potencjał. Dodatkowo, 34 proc. respondentów uważa, że technologie pomagają dzieciom rozwijać kompetencje cyfrowe – co w dzisiejszym świecie jest niezwykle istotne. Z kolei dla co czwartego rodzica ich wykorzystanie wiąże się z oszczędnością czasu i pieniędzy, a 26 proc. twierdzi, że pomagają one zwiększyć zaangażowanie uczniów w naukę.
Kluczowe umiejętności na przyszłość
Rodzice zdają sobie sprawę z dynamicznie zmieniającego się rynku pracy i starają się jak najlepiej przygotować swoje dzieci na nadchodzące wyzwania. Niemal dwie trzecie uczestników badania uznaje znajomość języków obcych za najważniejszą umiejętność przyszłości. Nie jest to jednak jedyna kompetencja, na którą zwracają uwagę. Coraz większy nacisk, kładziemy na budowanie relacji interpersonalnych, które mają pomóc najmłodszym zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Potwierdzają to wyniki naszego badania, gdzie niemal jedna trzecia badanych wskazała na zdolność pracy w zespole i dobrą komunikację jako kluczowe w przyszłym życiu ich dzieci. Co więcej, niemal co siódmy ankietowany uznaje kompetencje międzykulturowe za równie istotne.
Życie w erze cyfrowej, zmienia także postrzeganie kompetencji cyfrowych, które stają się coraz ważniejsze. Ponad jedna trzecia ankietowanych wskazała programowanie i analizę danych jako umiejętności przyszłości. Ważne są również elastyczność i zdolność do adaptacji – te cechy wyróżniło 36 proc. badanych. Zarządzanie czasem i projektami to kolejna kwalifikacja, która, zdaniem 17 proc. z nas, będzie nieodzowna w karierze zawodowej.
Główne obawy rodziców
Chociaż nowe technologie są coraz częściej wykorzystywane w edukacji, to ich wdrożenie napotyka pewne trudności. Aż 45 proc. rodziców wskazuje na brak odpowiednich funduszy na wyposażenie szkół w nowoczesne narzędzia. Problemem są również braki w wykwalifikowanej kadrze (41 proc.) oraz ograniczenia związane z infrastrukturą, jak chociażby brak odpowiedniego sprzętu (39 proc.). Interesującym spostrzeżeniem jest fakt, że 36 proc. badanych uważa, że nauczyciele mogą mieć trudności z adaptacją do innowacji technologicznych. Kolejną przeszkodą, na którą wskazuje 32 proc. Polaków, jest trudność w zintegrowaniu nowoczesnych rozwiązań cyfrowych z aktualnym programem nauczania.
Nowe technologie nie tylko zmieniają sposób, w jaki uczymy nasze dzieci, ale także dają im narzędzia, które będą kluczowe na rynku pracy przyszłości. Inwestowanie w rozwój umiejętności cyfrowych i kompetencji miękkich już teraz, przy wsparciu odpowiednich produktów finansowych, to krok w stronę ich stabilnej i pewnej przyszłości.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 2 - 7 sierpnia 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.