W nocy z wtorku na środę (26/27 listopada 2024 r.) w godzinach 22:00 - 6:00 przeprowadzimy prace serwisowe.
W tym czasie nie będziesz mieć dostępu do aplikacji mobilnej oraz bankowości internetowej. Nie ma to wpływu na płatności kartami kredytowymi naszego banku. Za niedogodności serdecznie przepraszamy.

Zadzwoń po kredyt  71 358 22 15

71 358 22 15

Poradnik: Jak bezpiecznie korzystać z Internetu


Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w 2017 roku w Polsce aż 94,8% przedsiębiorstw i 81,9% gospodarstw domowych posiadało dostęp do Internetu​1. Korzystanie z sieci stało się dla nas, Polaków, codziennością – Internet daje nam przecież nowe możliwości, ale daje je również… oszustom, którzy bez skrupułów potrafią wykorzystać chwilę nieuwagi bądź nieznajomość zasad bezpieczeństwa. Jak skutecznie bronić się przed oszustami i zadbać o bezpieczeństwo swoje i swoich danych w Internecie?

Po pierwsze – uważaj na swoje hasła!


Silne hasło to podstawa – warto traktować je priorytetowo. Hasła składające się z kombinacji wielkich i małych liter, znaków, cyfr, tworzące frazy nieznajdujące się w jakimkolwiek słowniku są bardzo trudne do złamania. Wydaje się oczywiste? Niekoniecznie dla wszystkich… najpopularniejsze w Polsce hasła to „123456”, „qwerty”, „polska” czy „111111” – jeśli posiadasz któreś z nich, zmień je, zanim będzie za późno.


Jeżeli uda Ci się już stworzyć silne hasło, to zacznij myśleć o nowym. Nigdy nie ustawiaj dwóch takich samych haseł do różnych kont, regularnie je zmieniaj i staraj się ich nie zapisywać – najlepszym notatnikiem jest Twoja pamięć.


Logując się do serwisów bankowych unikaj miejsc publicznych i korzystaj tylko z zaufanych sieci dostępu do internetu. Twoje hasło może być łatwo podpatrzone przez „przypadkowego” przechodnia bądź przez złośliwe oprogramowanie.


Po drugie – anonimowość to podstawa!


Twoje prywatne dane to „smakowity kąsek” dla oszustów.  Nie wysyłaj nikomu, czy to przez e-mail, czy przez komunikator, skanów swoich dokumentów oraz informacji na nich się znajdujących. Unikaj również wypełniania formularzy na nieznanych i niezaufanych stronach. Nigdy nie wiadomo, do kogo mogą one trafić i w jaki sposób mogą zostać wykorzystane.


Po trzecie – łącz się bezpiecznie!


Korzystaj tylko i wyłącznie z zaufanych sieci dostępu do internetu. Jeżeli wchodzisz  na strony, gdzie nie musisz podawać swoje dane upewniaj się, że łączysz się za pomocą protokołu https:// - szyfrowanej wersji protokołu http:// . W przypadku popularnych przeglądarek po wpisaniu adresu po lewej bądź prawej stronie paska adresowego w wyszukiwarce (w zależności od tego z jakiej przeglądarki internetowej korzystasz) powinna pojawić się zamknięta  kłódka z dopiskiem „Bezpieczna”. Szyfrowanie protokołu zapewnia większe bezpieczeństwo połączenia i poufności wprowadzanych danych. Natomiast  kłódka oznacza, że strona jest wyposażona w sprawdzony i ważny certyfikat. Zwróć na to uwagę wchodząc na stronę Santander Consumer Banku.


Po czwarte – uważaj na podszywające się pod zaufane strony www i wiadomości e-mail!


Phishing to popularna metoda na wyłudzanie danych osobowych, numerów kont, numerów kart kredytowych czy haseł. Oszuści najczęściej wysyłają do klientów wiadomości bądź kierują ich na strony www, zgrabnie podszywając się pod zaufane instytucje (zmieniając jeden znak czy rozszerzenie w adresie internetowym i stosując oryginalne logo i kolorystykę), a także  proszą o aktualizację danych. Nigdy nie odpisuj na takie wiadomości, nie wchodź na takie strony, nie pobieraj plików ani nie klikaj w załączone linki.


Po piąte – zadbaj o program antywirusowy i dbaj o aktualizacje


Malware i spyware, czyli wirusy i programy szpiegujące – to złośliwe oprogramowanie, które może trafić na nasz komputer z nośników danych (nigdy nie korzystaj z pendrive’ów czy dysków zewnętrznych bez uprzedniego ich zeskanowania), plików ściągniętych z Internetu czy klikniętych linków. Najlepszym zabezpieczeniem jest posiadanie zaktualizowanej wersji antywirusa, częste skanowanie dysków, nieściąganie plików z niezaufanych stron i… rozwaga przy korzystaniu z zasobów Internetu.