W sobotę w nocy (22.03) w godz. 21:00-24:00 przeprowadzimy prace serwisowe. W tym czasie nie będziesz mieć dostępu do aplikacji mobilnej oraz bankowości internetowej. Nie ma to wpływu na płatności kartami kredytowymi naszego banku. Za niedogodności serdecznie przepraszamy.

Zadzwoń po kredyt  71 358 22 15      |      Obsługa umowy 71 731 95 00

Chcesz kredyt? 71 358 22 15

Opublikowaliśmy nowy raport o e-commerce „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”


Miło nam poinformować, że właśnie ukazał się nasz nowy raport „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”. Tym razem postanowiliśmy wziąć na warsztat temat zakupów online. Jak wyglądają obecnie, w okresie szalejącej inflacji? Czy Polacy są gotowi na nowe sposoby kupowania np. metaverse? Dowiecie się tego w naszym raporcie! O czym jeszcze można w nim przeczytać?


Pierwsza część materiału skupia się na ustaleniu profilu polskiego e-konsumenta w obecnej, trudnej sytuacji gospodarczo-ekonomicznej. Badani na potrzeby raportu zostali zapytani m.in. o to, czy postępujący wzrost cen wpłynął na ich nawyki kupowania w kanale online oraz czy planują większe wydatki w okresie wyprzedaży. Tylko 32 proc. ankietowanych stwierdziło, że ich przyzwyczajenia pozostały bez zmian. Jednak pozostali często wskazywali, że podchodzą do zakupów przez internet z większą rozwagą. Przykładowo, 45 proc. respondentów obecnie kupuje tylko niezbędne rzeczy np. ubrania na nową porę roku, a 37 proc. przyznaje, że częściej rozgląda się za okazjami i rabatami w e-commerce. Natomiast, jeśli chodzi o tegoroczne wyprzedaże, aż 60 proc. badanych zadeklarowało, że w tym roku nie planuje większych zakupów internetowych w tym okresie. W tej części porównaliśmy również z jaką częstotliwością Polacy robią zakupy online, z jakiego urządzenia najczęściej w tym celu korzystają i która metoda płatności jest ich ulubioną z wynikami naszego ubiegłorocznego raportu „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2021”.


Drugi rozdział został poświęcony nowym trendom w sprzedaży online, w tym kupowaniu w metaverse, o którym w ostatnim czasie robi się coraz głośniej w kręgach e-commerce. Jak się jednak okazuje, Polacy nie są jeszcze na to gotowi. Jak wynika z naszego badania, 82 proc. nawet nie słyszało o robieniu zakupów w metaverse. Wiedzą na ten temat wykazują się głównie młodzi w wieku 18-29 i 30-39 lat (kolejno 27 i 20 proc.). Ankietowani odpowiedzieli również na pytanie, co myślą o robieniu zakupów za pomocą mediów społecznościowych np. transmisji na Facebooku czy Instagramie. Temu trendowi byli przychylniejsi. Co czwarty badany stwierdził, że ten pomysł mu się podoba (24 proc.). W tej grupie najwięcej było młodych 18-29-latków (31 proc. wskazań wśród osób przed 30-stką). Taka forma kupowania nie spodobała się jednak większej części ankietowanych (61 proc.). Sytuacja ta jednak może wynikać z tego, że do tej pory mało Polaków miało z nią styczność. Tylko 11 proc. badanych zadeklarowało, że zdarzyło im się kupować w taki sposób przez internet.


Trzecia część raportu opowiada o przenikaniu się świata zakupów online z bankowością. Odpowiada na pytania, ilu Polaków miało okazję korzystać z finansowania zewnętrznego przy transakcjach w sklepie internetowym oraz jaki produkt bankowy wybrali. Według naszego badania z pomocy banku na zakupach online korzystał już co szósty Polak (18 proc.). Produktem najczęściej wybieranym do ich pokrycia był kredyt ratalny, który wyprzedził kredyt w karcie kredytowej. W związku z tym, że coraz więcej osób korzysta ze smartfonów do kupowania w internecie, zadaliśmy także pytanie o to, jak wygląda użytkowanie aplikacji mobilnych banków. Z naszego badania wynika, że korzysta z nich już 62 proc. ankietowanych. Polacy chętnie wykorzystują też ich dodatkowe funkcjonalności np. E-urząd czy możliwość doładowania telefonu.


Zapraszamy do zapoznania się z pełną treścią raportu.


Badanie, na podstawie którego sporządzono raport zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w październiku 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.