Zadzwoń po kredyt  71 358 22 15

71 358 22 15

Co trzeci z nas zetknął się z cyberprzestępstwem


Według danych zebranych w naszym badaniu na potrzeby najnowszego raportu „Polaków Portfel Własny: Bezpieczeństwo na e-zakupach 2022” już co trzeci z nas padł ofiarą oszustwa internetowego osobiście lub przez bliską mu osobę (31 proc.). Ci, którzy bezpośrednio lub pośrednio spotkali się z cyberatakami w swoim otoczeniu to przeważnie osoby w wieku 30-39 i 40-49 lat, absolwenci uczelni wyższych i najlepiej zarabiający z pensją powyżej 5 000 zł netto.


W związku z obecną sytuacją na Ukrainie kwestia cyberbezpieczeństwa powinna być dla nas jeszcze bardziej istotna ze względu na większe prawdopodobieństwo ataków w sieci. Niestety, z badania naszego banku wynika, że mimo, że co trzeci z nas zetknął się bezpośrednio lub pośrednio z cyberprzestępstwem, do kwestii ochrony danych w wirtualnym świecie nadal podchodzimy dość niefrasobliwie. Nie wszyscy Polacy posiadają choćby program antywirusowy, który obecnie wydaje się absolutną podstawą (63 proc. ankietowanych deklaruje, że go używa), do tego jedynie połowa z nas posługuje się silnym hasłem ze znakami specjalnymi i nie łączy się z nieznanymi sieciami WiFi (kolejno 54 i 48 proc.). To zdecydowanie za mało w obliczu dzisiejszych cyberzagrożeń. Widać przez to, że duża część społeczeństwa nie zdaje sobie sprawy z tego, że przez połączenie z obcą siecią nasze dane mogą wpaść w ręce oszustów np. gdy z jej pomocą logujemy się do poczty czy do sklepu internetowego. To z kolei może stać się źródłem poważnych problemów, w tym przejęcia naszej cyfrowej tożsamości.


Wydaje się, że Polakom najłatwiej przychodzi nieotwieranie e-maili z podejrzanymi linkami (tak broni się 78 proc. respondentów badania). Dobrą wiadomością jest również fakt, że coraz więcej z nas zaczyna uważać na to co udostępnia w sieci (58 proc.). Widać jednak, że bardziej aktywizujące działania sprawiają nam problem. Tylko co czwarty badany zmienia hasło do konta, a co jedenasty korzysta z sieci VPN zapewniającej połączenie przez bezpieczny, szyfrowany tunel.


Według zebranych przez nas danych, najwięcej Polaków bezpośrednio lub przez bliską osobę zetknęło się z przestępstwem nieotrzymania towaru po zapłacie (26 proc.). Co piąty spotkał się z fałszywym mailem lub kradzieżą danych z karty debetowej lub kredytowej (kolejno 21 i 20 proc.). Ponadto 15 proc. zetknęło się z przejęciem konta na profilu społecznościowym. Trochę mniejszego odsetka respondentów dotyczyło opanowanie przez nieznajomego ich poczty elektronicznej (9 proc.). Rzadziej stykaliśmy się też z kradzieżą wrażliwych danych osobowych takich jak numer PESEL (7 proc.).


Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.