W nocy z wtorku na środę (8/9.04.2025) w godzinach 22:00 - 06:00 przeprowadzimy prace serwisowe. W tym czasie nie będziesz mieć dostępu do aplikacji mobilnej oraz bankowości internetowej. Nie ma to wpływu na płatności kartami kredytowymi naszego banku. Za niedogodności serdecznie przepraszamy.

Zadzwoń po kredyt  71 358 22 15      |      Obsługa umowy 71 731 95 00

Chcesz kredyt? 71 358 22 15

4 na 10 rodziców chciałoby, aby w szkołach dzieci uczone były zarządzania finansami osobistymi

4 na 10 rodziców chciałoby, aby w szkołach dzieci uczone były zarządzania finansami osobistymi

Edukacja dzieci to inwestycja w ich przyszłość. Rodzice są tego świadomi, dlatego zależy im na nauce praktycznych umiejętności, które odpowiednio przygotują ich do dorosłego życia. Jak wynika z naszego najnowszego raportu „Polaków Portfel Własny: Edukacja jutra” 43 proc. opiekunów chciałoby wprowadzić jako alternatywny przedmiot zarządzanie finansami osobistymi, a ponad 30 proc. krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów. Jak rodzice postrzegają obecnie przedmioty w szkole i co jeszcze chcieliby dodać, a co usunąć? Przeczytaj nasz post i dowiedz się więcej.

Zmiany w podstawie programowej i metodach nauczania mają zapewnić uczniom lepszą edukację. Fundamentem niezmiennie pozostają przedmioty takie jak matematyka, język polski czy historia. Jednak ich sposób nauczania ulega modyfikacjom i wykorzystywana jest w tym celu technologia, aby odpowiadać na potrzeby uczniów. Przykładem może być większe skupienie na rozwijaniu umiejętności analitycznego myślenia i krytycznej analizy informacji – kompetencji niezbędnych w dzisiejszym świecie technologii informacyjnych i mediów społecznościowych.

Uczmy dzieci o podatkach

Rodzice dostrzegają potrzebę zmian w edukacji. Według naszego raportu „Polaków Portfel Własny: Edukacja jutra”, 43 proc. z nich chciałoby przedmiotu zarządzanie finansami osobistymi, aby przygotować dzieci do odpowiedzialnego gospodarowania budżetem i obsługi spraw, takich jak podatki czy kredyty. Krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów jest drugim wyborem dla 36% rodziców. Blisko jedna trzecia proponuje warsztaty psychologiczne oraz kursy umiejętności życiowych, jak gotowanie czy majsterkowanie. Edukację zdrowotną popiera 30 proc., a 28 proc. wskazuje na cyberbezpieczeństwo i podstawy programowania, kluczowe w związku z rosnącym znaczeniem technologii. Te alternatywne przedmioty odpowiadają na potrzeby rynku pracy i przyszłe wyzwania młodych ludzi.

W zakresie zarządzania finansami osobistymi, największej grupie rodziców, bo ponad 70 procentom, zależy na nauce zarządzania budżetem. Na drugim miejscu znajdują się metody oszczędzania i inwestowania. Na tę odpowiedź wskazało 59 proc. z nas. Dla opiekunów istotna jest także edukacja w zakresie ochrony przed oszustami internetowymi oraz nauka podstawowej wiedzy o podatkach. Odpowiedziało tak odpowiednio 38 proc. i 35 proc. respondentów. Nasze wyniki jasno wskazują, że od szkół oczekujemy wiedzy finansowej, która odpowiednio przygotuje dzieci do dalszego życia.

A czego rodzice nie chcą?

W naszym badaniu rodzice wskazali alternatywne przedmioty, które z chęcią dodaliby do podstawy programowej. W kontrze do tego, zapytaliśmy ich, które zajęcia chcieliby w takim razie usunąć. Najwięcej opiekunów (38 proc.) wskazało religię. Następnie, 34 proc. odpowiedziało, że muzykę. Na kolejnych miejscach uplasowała się etyka oraz plastyka z wynikami odpowiednio 26 proc. oraz 22 proc. Wskazane przedmioty stereotypowo kojarzone są jako mniej wartościowe, a jednak nasz raport wskazuje, że w głównej mierze zależy rodzicom na rozwoju praktycznych kompetencji potrzebnych w dalszym życiu zarówno zawodowym, jak i prywatnym.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 2-7 sierpnia 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.