Zadzwoń po kredyt  71 358 22 15

71 358 22 15

4 na 10 rodziców chciałoby, aby w szkołach dzieci uczone były zarządzania finansami osobistymi

4 na 10 rodziców chciałoby, aby w szkołach dzieci uczone były zarządzania finansami osobistymi

Edukacja dzieci to inwestycja w ich przyszłość. Rodzice są tego świadomi, dlatego zależy im na nauce praktycznych umiejętności, które odpowiednio przygotują ich do dorosłego życia. Jak wynika z naszego najnowszego raportu „Polaków Portfel Własny: Edukacja jutra” 43 proc. opiekunów chciałoby wprowadzić jako alternatywny przedmiot zarządzanie finansami osobistymi, a ponad 30 proc. krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów. Jak rodzice postrzegają obecnie przedmioty w szkole i co jeszcze chcieliby dodać, a co usunąć? Przeczytaj nasz post i dowiedz się więcej.

Zmiany w podstawie programowej i metodach nauczania mają zapewnić uczniom lepszą edukację. Fundamentem niezmiennie pozostają przedmioty takie jak matematyka, język polski czy historia. Jednak ich sposób nauczania ulega modyfikacjom i wykorzystywana jest w tym celu technologia, aby odpowiadać na potrzeby uczniów. Przykładem może być większe skupienie na rozwijaniu umiejętności analitycznego myślenia i krytycznej analizy informacji – kompetencji niezbędnych w dzisiejszym świecie technologii informacyjnych i mediów społecznościowych.

Uczmy dzieci o podatkach

Rodzice dostrzegają potrzebę zmian w edukacji. Według naszego raportu „Polaków Portfel Własny: Edukacja jutra”, 43 proc. z nich chciałoby przedmiotu zarządzanie finansami osobistymi, aby przygotować dzieci do odpowiedzialnego gospodarowania budżetem i obsługi spraw, takich jak podatki czy kredyty. Krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów jest drugim wyborem dla 36% rodziców. Blisko jedna trzecia proponuje warsztaty psychologiczne oraz kursy umiejętności życiowych, jak gotowanie czy majsterkowanie. Edukację zdrowotną popiera 30 proc., a 28 proc. wskazuje na cyberbezpieczeństwo i podstawy programowania, kluczowe w związku z rosnącym znaczeniem technologii. Te alternatywne przedmioty odpowiadają na potrzeby rynku pracy i przyszłe wyzwania młodych ludzi.

W zakresie zarządzania finansami osobistymi, największej grupie rodziców, bo ponad 70 procentom, zależy na nauce zarządzania budżetem. Na drugim miejscu znajdują się metody oszczędzania i inwestowania. Na tę odpowiedź wskazało 59 proc. z nas. Dla opiekunów istotna jest także edukacja w zakresie ochrony przed oszustami internetowymi oraz nauka podstawowej wiedzy o podatkach. Odpowiedziało tak odpowiednio 38 proc. i 35 proc. respondentów. Nasze wyniki jasno wskazują, że od szkół oczekujemy wiedzy finansowej, która odpowiednio przygotuje dzieci do dalszego życia.

A czego rodzice nie chcą?

W naszym badaniu rodzice wskazali alternatywne przedmioty, które z chęcią dodaliby do podstawy programowej. W kontrze do tego, zapytaliśmy ich, które zajęcia chcieliby w takim razie usunąć. Najwięcej opiekunów (38 proc.) wskazało religię. Następnie, 34 proc. odpowiedziało, że muzykę. Na kolejnych miejscach uplasowała się etyka oraz plastyka z wynikami odpowiednio 26 proc. oraz 22 proc. Wskazane przedmioty stereotypowo kojarzone są jako mniej wartościowe, a jednak nasz raport wskazuje, że w głównej mierze zależy rodzicom na rozwoju praktycznych kompetencji potrzebnych w dalszym życiu zarówno zawodowym, jak i prywatnym.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 2-7 sierpnia 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.