Zadzwoń po kredyt 71 358 22 15
71 358 22 15
2,6 tys. kobiet przebadało się podczas akcji „Biustowniczki”!
Darmowe badania ultrasonograficzne piersi skierowane do kobiet między 18 a 35 rokiem życia dobiegły końca. Mobilne gabinety pojawiły się w 8 miastach, a akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem. W dniu badania chętne panie mogły poszerzyć swoją wiedzę w zakresie profilaktyki nowotworowej i nauczyć się samobadania piersi. Dzięki udzielonemu przez nas wsparciu możliwe było zrealizowanie 320 godzin badań profilaktycznych, podczas których przebadano 2611 osób. Wśród 344 wykryto zmiany do dalszej diagnostyki.
Nowotwory dotykają coraz więcej osób niezależnie od wieku. Rak piersi jest diagnozowany każdego roku u ponad 22 tys. kobiet w Polsce. Niestety, wiele pań odwleka wizytę u lekarza ze względów finansowych i w efekcie jedynie 20 proc. przypadków nowotworu piersi jest wykrywanych na wczesnym etapie. Jest to niski wynik, ponieważ wczesne wykrycie choroby jest kluczowe dla skutecznego leczenia. Trzeba pamiętać, że opóźniona diagnoza wiąże się z poważniejszymi konsekwencjami dla zdrowia i jakości życia.
Dane z przygotowanego przez nas raportu “Kobiece Sprawy” są alarmujące. Pokazują, że to właśnie najmłodsze panie nie wykonują badań USG piersi. Okazuje się, że co trzecia z nich nigdy nie była na tego typu badaniu. Powodów zbyt rzadkich wizyt kontrolnych jest wiele. Najwięcej kobiet, bo niemal połowa, wskazuje, że skoro ich nic nie boli, to nie ma potrzeby wizyty u lekarza. W dalszej kolejności blisko jedna trzecia Polek odpowiedziała, że nie bada się częściej, ponieważ na NFZ są długie kolejki, a ich nie stać na prywatną wizytę. Z kolei 23 proc. respondentek nie ma zwyczajnie czasu na częstsze badania. Uzyskane wyniki utwierdziły nas, że warto wesprzeć akcję „Biustowniczki” zainicjowaną przez Fundację Kapitan Światełko. Poprzez nasze działania dążymy do podniesienia świadomości na temat konieczności profilaktyki zwłaszcza wśród osób w sile wieku. Chcemy podkreślić, że badania przesiewowe są istotne nie tylko dla dojrzałych kobiet, ale również dla młodszych, które także powinny regularnie dbać o swoje zdrowie.
Jak przebiegła akcja?
Program pod nazwą „Biustowniczki” rozpoczął się symbolicznie 8 marca, podczas obchodów Dnia Kobiet. Badania trwały aż do połowy maja i w tym czasie panie między 18 a 35 rokiem życia mogły bezpłatnie wykonać USG piersi w aż 8 miastach. Zależało nam na tym, aby zapewnić pełen komfort pacjentkom, dlatego były one prowadzone wyłącznie przez kobiety-lekarzy. Dotarliśmy w różne zakątki Polski: do Krakowa, Rzeszowa, Warszawy, Katowic, Bydgoszczy, Poznania, Gdańska i Wrocławia. W każdej miejscowości panie miały do dyspozycji 2 mobilne gabinety USG zlokalizowane w popularnych centrach handlowych. Łącznie udało się przeprowadzić aż 320 godzin badań profilaktycznych, dzięki którym wykryto 344 zmiany do dalszej diagnostyki. Osoby, u których znaleziono zmianę, zostały poinformowane o dalszych krokach oraz otrzymały wszelkie instrukcje, które pozwolą im zadbać o swoje zdrowie. Liczba chętnych wahała się między 290 a 350 w każdym mieście, co potwierdza jak ważne jest organizowanie tego typu akcji społecznych.
Warto się edukować
Inną istotną kwestią w kontekście profilaktyki nowotworowej jest edukacja. Dlatego zadbaliśmy także o zwiększenie świadomości w tym temacie oraz udostępniliśmy możliwość nauki samobadania piersi na specjalnie przygotowanych stanowiskach. W trakcie kampanii „Biustowniczki” poświęcono na ten cel 160 godzin i w efekcie około 2000 kobiet zdobyło niezbędną wiedzę jak dbać o zdrowie swoich piersi.
Cieszymy się, że dzięki naszemu partnerstwu strategicznemu podczas akcji aż 2611 kobiet mogło wykonać badania profilaktyczne oraz sprawdzić swoje zdrowie. Była to pierwsza, zakrojona na tak szeroką skalę, kampania bezpłatnych badań USG piersi skierowana do młodych kobiet. Liczymy, że takie akcje zmotywują wszystkie panie do regularnego dbania o siebie. Dziękujemy Fundacji Kapitan Światełko za zaproszenie do współpracy. Swoje podziękowania kierujemy również do firmy Profimedical za udzielone wsparcie technologiczne.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2024 r. W badaniu wzięły udział kobiety w wieku 18-35 lat z Polski. Próba n = 1000.