W nocy z poniedziałku na wtorek (2/3 września 2024 r.) oraz czwartku na piątek (5/6 września 2024 r.) w godzinach 22:00 - 2:00 przeprowadzimy prace serwisowe. W tym czasie nie będziesz mieć dostępu do aplikacji mobilnej oraz bankowości internetowej. Nie ma to wpływu na płatności kartami kredytowymi naszego banku. Za niedogodności serdecznie przepraszamy.

Zadzwoń po kredyt  71 358 22 15

71 358 22 15

60 proc. seniorów dba o swoje bezpieczeństwo i nie podaje wrażliwych danych przez telefon

60 proc. seniorów dba o swoje bezpieczeństwo i nie podaje wrażliwych danych przez telefon

Zachowanie bezpieczeństwa online to podstawa. Szczególnie dotyczy to seniorów, którzy ze względu na wiek i nierzadko brak szczegółowej wiedzy na temat technologii, padają ofiarą cyberprzestępców. Jednak jak wynika z naszego badania, wśród osób po 60 roku życia rośnie świadomość na temat zagrożeń i już 6 na 10 seniorów nie dzieli się danymi wrażliwymi przez telefon z osobami, które mogą podszywać się pod przedstawicieli instytucji. A ponad połowa nie udostępnia danych do logowania osobom postronnym.

Z bankowości online korzystają już wszyscy – zarówno młodzi, jak i starsi. Dzięki niej w wygodny sposób możemy kontaktować się z bankiem, sprawdzać swoje finanse, a także wygodnie płacić. Niestety, wraz z rozwojem technologii, rozwinęły się także nowe cyberniebezpieczeństwa. Banki posiadają zabezpieczenia, które chronią finanse klientów, jednak o swoje bezpieczeństwo musimy również zadbać sami. Cyberprzestępcy często stosują socjotechniki, które wykorzystują szczególnie na grupie seniorów. W związku z wiekiem, grupa ta może być mniej zaznajomiona z technologią, a co za tym idzie, bardziej narażona na cyberoszustwa. Jednak jak wynika z naszego badania, osoby po 60 roku życia zdają sobie sprawę z istoty bezpieczeństwa i w kontekście bankowości jest to ważne dla 90 proc. seniorów w Polsce.

Bankowość elektroniczna jest bezpiecznym sposobem zarządzania swoimi finansami. Jednak zawsze należy zachować ostrożność w sieci. Szczególnie dotyczy to starszych użytkowników internetu, którzy nie zawsze wiedzą o zagrożeniach online, takich jak phishing, malware czy innych rodzajach oszustw. Z naszego badania wynika, że wielu seniorów wie jak bardzo ważne jest bezpieczeństwo i też coraz więcej z nich wprowadza w życie pewne praktyki, które zapewnią im ochronę w sieci. Już 58 proc. z nich nie udostępnia danych do logowania osobom postronnym, a trzy piąte ankietowanych zadeklarowało, że nie dzieli się danymi wrażliwymi przez telefon z osobami, które mogą podszywać się pod przedstawicieli instytucji. Z kolei niewiele ponad 40 proc. wskazuje, że nie klika w linki nieznanego pochodzenia. Niestety nadal mamy w Polsce dużą grupę seniorów, którzy nie stosują dodatkowych zabezpieczeń. Dlatego też edukacja na ten temat jest niezwykle ważna.

Seniorze – zadbaj o swoje bezpieczeństwo

Wśród osób powyżej 60 roku życia rośnie świadomość na temat bezpieczeństwa online. Jest to efekt prowadzonych akcji edukacyjnych, ale także wsparcia międzypokoleniowego i uczenia przez młodszych członków rodziny czy bliskich dobrych praktyk. Mimo podjętych działań, nadal niestety część osób potrzebuje wsparcia i wprowadzenia w życie ochrony w sieci. Nasze badanie wskazuje, że tylko 17 proc. seniorów stosuje trudne do odgadnięcia hasła i regularnie je zmienia. Podobny odsetek (18 proc.) posiada dodatkowe zabezpieczenia jak dwuetapowa weryfikacja czy programy antywirusowe. Z kolei jedna piąta deklaruje, że sprawdza zgodność danych przed zatwierdzeniem transakcji.

Zawsze należy pamiętać o regularnych aktualizacjach oprogramowania, silnych hasłach nie tylko do bankowości elektronicznej, ale także sieci domowego internetu. Pamiętajmy o zasadzie ograniczonego zaufania i zawsze weryfikujmy tożsamość tego, kto do nas dzwoni czy pisze. Cyberprzestępcy często próbują grać na emocjach, więc koniecznym jest zachowanie spokoju i dokładne sprawdzenie otrzymywanych wiadomości i nie klikanie w podejrzane maile czy linki.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 25 marca-9 kwietnia 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa Polaków 60+. Próba n = 1000.