Zadzwoń po kredyt 71 358 22 15
71 358 22 15
Znamy największe wiosenne wyzwania dla portfeli Polaków w 2023 roku
Rachunki i opłaty dają się nam we znaki
Na pierwszym miejscu wśród wiosennych wyzwań finansowych wskazywanych przez Polaków znalazły się bieżące wydatki, z naciskiem na rachunki i opłaty (58 proc.). Odpowiedź tę częściej od mężczyzn wskazywały kobiety, co może mieć źródło w różnicy w zarobkach. Ze wszystkich grup wiekowych, najczęściej wybierali ją seniorzy powyżej 60 roku życia, a zaraz po nich 40-49 latkowie i osoby przed 30 rokiem życia (59 proc.). Na drugim miejscu wśród wskazań ogółu ankietowanych znalazł się remont domu lub mieszkania (25 proc.), bardzo popularny o tej porze roku. Tę odpowiedź wskazywali głównie 30-latkowie oraz mieszkańcy wsi.
Ponadto co szósty ankietowany przewidywał, że dużym wyzwaniem o tej porze roku będzie dla niego przygotowanie do świąt wielkanocnych (18 proc.), na co może mieć wpływ drożejące jedzenie. Głównie byli to mieszkańcy małych miast do 50 tys. osób. Niżej znalazło się sfinansowanie wycieczki/wyjazdu własnego lub dziecka (16 proc.). Odpowiedź tę wybierali najczęściej 18-29 latkowie i mieszkańcy wsi.
Jak sfinansujemy te wydatki?
Według wskazań ankietowanych w naszym badaniu, w tym roku aż 72 proc. Polaków przeznaczy bieżące dochody na pokrycie wiosennych wyzwań. W dalszej kolejności badani odpowiadali, że opłacą je z posiadanych oszczędności (32 proc.). Co siódmy respondent sięgnie w tym celu po środki z dodatkowej pracy, premii lub trzynastki (15 proc.). Ponadto co ósmy wspomoże się produktem bankowym (13 proc.).
Finansowanie zewnętrzne może się przydać przy wydatkach w nowej porze roku, o czym doskonale wiedzą respondenci Santander Consumer Banku. Zapytani o to, w realizacji jakiego wiosennego wyzwania mógłby im pomóc kredyt gotówkowy, ankietowani najczęściej wskazywali remontu domu lub mieszkania (29 proc.). Dalej znalazły się inwestycja w samochód w formie naprawy lub zakupu nowego pojazdu (16 proc.) oraz zakup wyposażenia np. sprzętu RTV/AGD, wymiana mebli (11 proc.).
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w marcu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.