Zadzwoń po kredyt  71 358 22 15

71 358 22 15

Połowa Polaków kupujących prezenty na raty wyda na ten cel więcej niż przed rokiem

Rośnie grupa wydających na prezenty powyżej 600 zł. W 2014 roku było to 19%, a obecnie 26% respondentów.
Zdecydowana większość Polaków zapłaci za prezenty gotówką, ale 13 na 100 kupujących będzie wspierało się w tym celu zakupami na raty.
47% badanych, którzy zamierzają kupić prezenty na raty w internecie, zamierza w tym roku wydać większą kwotę niż przed rokiem.


Zakup świątecznych prezentów pochłonie nawet połowę bożonarodzeniowego budżetu wynika z badania poświęconego finansowaniu zakupu prezentów przeprowadzonego przez GfK na zlecenie Santander Consumer Banku. Ponad 55% respondentów zamierza przeznaczyć na ten cel od 200 do 600 zł. To niemal tyle samo, co przed rokiem – wówczas odpowiedzi mieszczące się w tym przedziale zadeklarowało 58% uczestników badania. Rośnie natomiast grupa wydających na prezenty powyżej 600 zł. W 2014 roku było to 19%, a obecnie 26% respondentów.


Żródło: Badanie „Prezenty gwiazdkowe i zakupy na raty” przeprowadzone przez GfK na zlecenie Santander Consumer Banku (odpowiednio od lewej: n=117 oraz n=1003 ).


Właściwie wszyscy (97%) deklarują, że chcą dokonać zakupów świątecznych przed 24 grudnia. Obdarujemy głównie najbliższych członków rodziny i dzieci. W tym roku częściej niż 12 miesięcy temu zrobimy przyjemność również… sobie samym. Zakup prezentów na własny użytek deklaruje 27% respondentów, o 8% więcej niż przed rokiem. Blisko ¾ badanych twierdzi, że przynajmniej część prezentów zakupi przez internet (5% wskazań w tej grupie, to kupujący prezenty wyłącznie w internecie).


Zdecydowana większość Polaków zapłaci za prezenty gotówką, ale 13 na 100 kupujących będzie wspierało się w tym celu zakupami na raty.


- To relatywnie wysoki wskaźnik biorąc pod uwagę charakter świątecznych zakupów. Większość prezentów kupowanych z okazji Bożego Narodzenia stanowią drobne upominki, za które Polacy zapłacą z posiadanych zasobów gotówki. To również, w dużej mierze, towary zazwyczaj niefinansowane przez banki ze względu na ich niską wartość lub specyfikę – wyjaśnia Agnieszka Kociemska, Dyrektor Departamentu Sprzedaży Ratalnej w Santander Consumer Banku.


Prezenty kupowane przez Polaków w 2015 roku – 20 najpopuarniejszych wskazań

(na czerwono odznaczono kategorie produktów, których zakup można sfinansować kredytem ratalnym).


Żródło: Badanie „Prezenty gwiazdkowe i zakupy na raty” przeprowadzone przez GfK na zlecenie Santander Consumer Banku (n=972).


Pięć najczęściej wymienianych grup prezentów, które Polacy chcą w tym roku kupić na raty to również ścisła czołówka towarów finansowanych w internecie w trakcie roku. Mniej więcej co piąty z respondentów wskazywał chęć podarowania sprzętu AGD, RTV lub fotograficznego kupionego na raty. Blisko połowa badanych, którzy zamierzają kupić prezenty na raty w internecie, zamierza w tym roku wydać większą kwotę niż przed rokiem. Spośród elementów, które najmocniej zachęcają do zakupu prezentów świątecznych na raty, internauci wskazywali raty 0% - produkt powszechnie dostępny w stacjonarnych sieciach sprzedaży, ale w internecie oferowany głównie przez największe sklepy. To ważna podpowiedź dla prowadzących sklepy w sieci. Wg specjalistów szeroki wybór sposobów płatności za zakupy jest jednym z elementów decydujących o sukcesie na rynku e-commerce, a możliwość rozłożenia zakupu na raty staje się standardem.


Prezenty kupowane przez Polaków na raty w 2015 roku – 5 najpopularniejszych wskazań


Żródło: Badanie „Prezenty gwiazdkowe i zakupy na raty” przeprowadzone przez GfK na zlecenie Santander Consumer Banku (n=131).


- Na podstawie analizy wartości rynku szacujemy, że co drugi prezent kupowany w internecie z wykorzystaniem kredytu ratalnego będzie w tym roku finansowany przez Santander Consumer Bank. To zasługa m.in. szerokiej dostępności naszych produktów. Jak pokazują niezależne badania krajowego rynku e-commerce, nasza oferta jest dostępna we wszystkich najczęściej wymienianych serwisach internetowych sprzedających sprzęt RTV i AGD – największym pod względem wartości segmencie rynku finansowanym sprzedażą ratalną w internecie. Razem ze sprzętem komputerowym stanowi on 45% akcji kredytowej on-line – tłumaczy Agniezszka Kociemska, Dyrektor Departamentu Sprzedaży Ratalnej w Santander Consumer Banku.


Zgodnie z szacunkami Santander Consumer Banku wartość zakupów finansowanych w systemie sprzedaży ratalnej w całym wolumenie rynku e-commerce w najbliższych latach wzrośnie trzykrotnie do poziomu 5-6%.


Badanie „Prezenty gwiazdkowe i zakupy na raty” zostało przeprowadzone przez GfK metodą wywiadów samodzielnych realizowanych za pośrednictwem internetu (CAWI - Computer Assisted Web Interviews) w dniach 27-30 listopada 2015 r. W ramach badania zrealizowano 1003 wywiady. Do badania zapraszane były osoby w wieku 18+. Próba odzwierciedla populację Polski w wymiarze płci, wieku oraz wielkości zamieszkiwanej miejscowości.


Co drugi prezent kupowany w internecie z wykorzystaniem kredytu ratalnego będzie w tym roku sfinansowany przez Santander Consumer Bank


Źródło: szacunki własne Santander Consumer Banku.


Santander Consumer Bank jest jednym z liderów rynku consumer finance w Polsce. Oferuje klientom szeroki zakres produktów obejmujący kredyty gotówkowe, kredyty ratalne, karty kredytowe, lokaty oraz kredyty na nowe i używane samochody. Produkty dystrybuowane są poprzez sieć blisko 300 oddziałów, sklepy i punkty usługowe, salony i komisy samochodowe oraz contact center i internet.