Ponad 2,5 tys. kobiet wykonało USG piersi podczas akcji „Biustowniczki”

4 czerwca 2024.

  •  Akcja „Biustowniczki” była skierowana do młodych kobiet, których nie obejmują programy profilaktyczne. Jest to niezwykle ważne, aby dbać o swoje zdrowie niezależnie od wieku, a jak wynika z raportu Santander Consumer Banku „Kobiece sprawy” prawie 40 proc. Polek przed 36 rokiem życia nigdy nie robiło badania USG piersi.
  • Mobilne gabinety pojawiły się w 8 miastach. Badania cieszyły się dużym zainteresowaniem, a najwięcej chętnych kobiet przebadało się w Gdańsku.
  • Akcja miała zachęcić panie do zadbania o swoje zdrowie. Łącznie zrealizowano 320 godzin badań profilaktycznych, podczas których przebadano 2611 osób. Wśród 344 wykryto zmiany do dalszej diagnostyki.

Rak piersi to poważna choroba, która dotyka wielu kobiet. Stanowi ona najczęściej występujący nowotwór złośliwy u Polek, również tych młodych. Taką diagnozę słyszy każdego roku ponad 22 tys. kobiet w Polsce. Niestety dla wielu osób badania profilaktyczne to duży wydatek. W rezultacie tylko 20 proc. przypadków nowotworu piersi jest wykrywanych na wczesnym etapie, co stanowi bardzo niski odsetek. Wczesne wykrycie jest kluczowe dla skutecznego leczenia, a opóźniona diagnoza wiąże się z poważniejszymi konsekwencjami dla zdrowia i jakości życia.

Z raportu “Kobiece Sprawy” przygotowanego przez Santander Consumer Bank, wynika, że to właśnie młode kobiety najrzadziej wykonują USG piersi. Co trzecia z nich nigdy nie była na tego typu badaniu. Powody są różne, lecz 28 proc. respondentek odpowiedziało, że nie bada się częściej, ponieważ na NFZ są długie kolejki, a ich nie stać na prywatną wizytę. W trosce o zdrowie młodych kobiet oraz aby szerzyć świadomość społeczną, Santander Consumer Bank podjął decyzję o wsparciu strategicznym akcji „Biustowniczki” zainicjowanej przez Fundację Kapitan Światełko.

- Wyniki badania przeprowadzonego na nasze zlecenia pokazały, że w zakresie działań profilaktycznych i edukacyjnych jest jeszcze bardzo wiele do zrobienia. Do akcji „Biustowniczki” przystąpiliśmy z myślą o zwiększeniu świadomości na temat profilaktyki bez względu na metrykę. Młode kobiety powinny regularnie zgłaszać się na badania kontrolne, aby zweryfikować stan swojego zdrowia. Niestety choroby nowotworowe dotykają również osób w sile wieku. Jak wynika z naszego raportu „Kobiece sprawy”, ponad jedna czwarta Polek w wieku 18-35 lat wykryła u siebie zmianę w piersi podczas samobadania  komentuje Magdalena Grzelak, Rzeczniczka Prasowa  z Santander Consumer Banku.

Wyniki akcji

Badania w ramach programu „Biustowniczki” ruszyły 8 marca, w Dniu Kobiet i trwały aż do połowy maja. W tym czasie panie między 18 a 35 rokiem życia mogły bezpłatnie wykonać badania USG w aż 8 miastach. Były one prowadzone przez kobiety-lekarzy, aby zapewnić pełen komfort pacjentkom. Uczestniczki w Krakowie, Rzeszowie, Warszawie, Katowicach, Bydgoszczy, Poznaniu, Gdańsku i we Wrocławiu miały do dyspozycji 2 mobilne gabinety USG, które stały przez dwa dni w centrach handlowych. Udało się przeprowadzić aż 320 godzin badań profilaktycznych, dzięki którym wykryto 344 zmiany do dalszej diagnostyki. Osoby, u których znaleziono zmianę, zostały poinformowane o dalszych krokach oraz otrzymały wszelkie instrukcje, które pozwolą im zadbać o swoje zdrowie. Najwięcej (361) kobiet przebadało się w Gdańsku, a liczba chętnych wahała się między 290 a 350 w każdym mieście. Ponadto, na stanowiskach Biustowniczek prowadzono akcje edukacyjne, których celem było podnoszenie świadomości na temat profilaktyki nowotworowej. W trakcie całej kampanii poświęcono 160 godzin, aby chętne osoby mogły nauczyć się samobadania piersi. W efekcie, około 2000 kobiet zdobyło niezbędną wiedzę jak dbać o zdrowie piersi. Partnerem strategicznym, finansującym pierwszą edycję kampanii „Biustowniczki” był Santander Consumer Bank S.A, a wsparcie technologiczne do badań zapewniła firma Profimedical.

- Wysoka liczba chętnych w odwiedzonych miejscowościach potwierdza jak ważne jest organizowanie tego typu akcji społecznych. Cieszymy się, że dzięki „Biustowniczkom” aż 2,6 tys. kobiet mogło wykonać badania profilaktyczne oraz sprawdzić swoje zdrowie. Takie inicjatywy są niezwykle istotne i wpływają na realną poprawę życia wielu kobiet. To była pierwsza, zakrojona na tak szeroką skalę, kampania bezpłatnych badań USG piersi skierowanych do młodych kobiet. Liczymy, że takie akcje zmotywują wszystkie panie do regularnego dbania o siebie – komentuje Sylwia Małycha, Menadżerka ds. Komunikacji Wewnętrznej i PR  z Santander Consumer Banku.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2024 r. W badaniu wzięły udział kobiety w wieku 18-35 lat z Polski. Próba n = 1000.


Santander Consumer Bank – bank od kredytów, jest jednym z liderów rynku consumer finance w Polsce. Oferuje klientom szeroki zakres produktów obejmujący kredyty gotówkowe, kredyty na nowe i używane samochody, kredyty ratalne, kredyt celowy, karty kredytowe oraz lokaty i rachunek oszczędnościowy. Produkty dystrybuowane są online oraz poprzez sieć oddziałów, salony i komisy samochodowe, sklepy i punkty usługowe.

Więcej na www.santanderconsumer.pl

Dodatkowych informacji udziela:

Magdalena Grzelak
Kierownik Zespołu Komunikacji Wewnętrznej i Public Relations | Rzecznik Prasowy

tel. +48 601 161 442