Polki w wieku 18-35 lat wolą chodzić do ginekologa prywatnie

10 kwietnia 2024.

  •  Aż 64 proc. kobiet przed 36 rokiem życia konsultuje się z ginekologiem minimum raz w roku – wynika z raportu „Kobiece sprawy” Santander Consumer Banku.
  •  Respondentki badania odpowiedziały, że najczęściej chodzą do tego lekarza prywatnie (51 proc.). Głównymi powodem jest to, że w ten sposób do ginekologa można dostać się szybciej.

Polki przed 36 rokiem życia na ogół dbają o to, by pojawiać się u ginekologa. Aż 64 proc. respondentek konsultuje się z takim lekarzem minimum raz w roku – wskazuje raport Santander Consumer Banku „Kobiece sprawy” stworzony na potrzeby ogólnopolskiej akcji profilaktycznej „Biustowniczki”. Odpowiedziało tak najwięcej 30-35-latek (72 proc.).

- W dalszej kolejności ankietowane Polki w wieku 18-35 lat przyznawały, że odwiedzają ginekologa raz na 2-3 lata. Odsetek takich odpowiedzi wyniósł 19 proc. -  komentuje Magdalena Grzelak, Rzeczniczka Prasowa z Santander Consumer Banku. - Wśród nich było najwięcej najmłodszych respondentek do 24 roku życia. Rzadziej niż raz na 2-3 lata chodzi do ginekologa 9 proc. Polek przed 36 rokiem życia. Wśród respondentek badania znalazły się jednak kobiety, które jeszcze nigdy nie odbyły takiej wizyty. Przyznało się do tego 6 proc. badanych.

Respondentki, które odwiedzają ginekologa przynajmniej raz w roku Santander Consumer Bank zapytał również o to, ile wydają rocznie na wizyty, leczenie i/lub badania u tego lekarza. Największa część ankietowanych z tej grupy (30 proc.) stwierdziła, że między 200 a 399 zł. Na drugim miejscu znalazła się kwota od 400 do 599 zł (22 proc.). Podium zamyka wydatek w wysokości nie więcej niż 200 zł (23 proc.). Tylko 5 proc. ankietowanych odpowiedziało, że rocznie jest to więcej niż 1000 zł.

 Wizyty prywatne najbardziej popularne

Wszystkie respondentki badania, które odpowiedziały, że chodzą do ginekologa – niezależnie od częstotliwości – Santander Consumer Bank zapytał również, czy robią to prywatnie czy korzystają z bezpłatnych wizyt w ramach NFZ. Jak pokazuje raport „Kobiece sprawy”, większość ankietowanych wybiera pierwszą opcję (51 proc.). Wśród nich znalazło się najwięcej zarabiających od 5000 zł netto w górę (60 proc.) oraz mieszkanek średnich miast od 50 do 250 tys. osób (58 proc.).

Na drugim miejscu znalazły się wizyty na NFZ (28 proc.). Korzysta z nich najwięcej kobiet z zarobkami do 2000 zł netto (38 proc.). Podium zamyka odpowiedź „częściowo prywatnie, częściowo na NFZ” z wynikiem 21 proc. Odpowiadały tak najczęściej mieszkanki metropolii (25 proc.).

Czas i uwaga mają znaczenie

Te respondentki, które korzystają z porad ginekologa prywatnie całkowicie lub częściowo zostały zapytane również o powód wyboru takich wizyt. Większość z nich odpowiadała, że w ten sposób mogą dostać się do lekarza szybciej niż gdyby czekały na spotkanie umówione w ramach NFZ (67 proc.). Wiele z nich mówiło również, że na wizycie prywatnej ginekolog poświęca im więcej czasu i uwagi (48 proc.). Na trzecim miejscu znalazła się odpowiedź „gabinety prywatne są lepiej wyposażone” (40 proc.). Kobiety wspominały również o tym, że wybierają takie wizyty, ponieważ zależy im na poradzie konkretnego lekarza (38 proc.). Aż 22 proc. zwróciło też uwagę na to, że na wizycie prywatnej lekarz delikatniej przeprowadza badania.

- Mimo że większość respondentek badania przyznało, że chodzą do ginekologa regularnie, wyłoniła się grupa, która robi to zbyt rzadko lub wcale, co jest niepokojące – komentuje Magdalena Grzelak z Santander Consumer Banku. – Raport „Kobiece sprawy” powstały jako część akcji „Biustowniczki” i ma na celu uświadamiać oraz edukować młode kobiety w kwestii konieczności dbania o siebie niezależnie od metryki. Można zacząć już tej wiosny. W ramach ogólnopolskiej akcji „Biustowniczki” zachęcamy do skorzystania z USG piersi dla kobiet w wieku 18-35 lat. Bez opłat, zapisów, skierowania czy potrzeby ubezpieczenia. Regularna profilaktyka może przesądzić o naszym zdrowiu, więc warto o tym pamiętać.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2024 r. W badaniu wzięły udział kobiety w wieku 18-35 lat z Polski. Próba n = 1000.


Santander Consumer Bank – bank od kredytów, jest jednym z liderów rynku consumer finance w Polsce. Oferuje klientom szeroki zakres produktów obejmujący kredyty gotówkowe, kredyty na nowe i używane samochody, kredyty ratalne, kredyt celowy, karty kredytowe oraz lokaty i rachunek oszczędnościowy. Produkty dystrybuowane są online oraz poprzez sieć oddziałów, salony i komisy samochodowe, sklepy i punkty usługowe.

Więcej na www.santanderconsumer.pl

Dodatkowych informacji udziela:

Magdalena Grzelak
Kierownik Zespołu Komunikacji Wewnętrznej i Public Relations | Rzecznik Prasowy

tel. +48 601 161 442