Prawie 40 proc. Polek przed 36 rokiem życia nigdy nie robiło badania USG piersi

6 marca 2024r.

  • Co trzecia Polka w wieku 18-35 lat jeszcze nigdy nie wykonywała USG piersi (36 proc.) – wynika z najnowszego raportu Santander Consumer Banku „Kobiece sprawy”.
  • Respondentki badania, poza grupą która przyznała, że wykonuje USG piersi raz w roku, zapytano dlaczego nie robią tego badania częściej. Najchętniej wskazywaną odpowiedzią okazało się to, że ankietowane nie widzą takiej potrzeby, ponieważ nic je nie boli (47 proc.).

Wrocław, 6 marca 2024 r. – INFORMACJA PRASOWA

W związku z badaniami finansowanymi w ramach ogólnopolskiej akcji „Biustowniczki”, Santander Consumer Bank postanowił sprawdzić, w jaki sposób wygląda profilaktyka u kobiet w wieku 18-35 lat, których nie obejmują programy systemowe. Jak pokazują wyniki raportu „Kobiece sprawy”, jest dużo do poprawy w tej kwestii. Tylko 18 proc. kobiet w wieku 18-35 lat wykonuje badanie USG piersi co najmniej raz w roku. W tej grupie znalazło się najwięcej ankietowanych w wieku 30-35 lat (24 proc.), z wyższym wykształceniem (28 proc.) i zarabiających od 5000 zł netto w górę (29 proc.). Raz na 2-3 lata na USG piersi chodzi 22 proc. kobiet przed 36 rokiem życia. Rzadziej wykonuje je podobny odsetek (23 proc. ankietowanych).

- Według naszego badania już co trzecia ankietowana w wieku 18-35 lat jeszcze nigdy nie wykonywała USG piersi. Wśród nich najwięcej było najmłodszych pań od 18 do 24 roku życia, z wykształceniem podstawowym lub zawodowym i zarobkami do 2000 zł netto – komentuje Magdalena Grzelak, Rzeczniczka Prasowa z Santander Consumer Banku. – Z USG piersi nigdy nie korzystało ponadto 36 proc. respondentek przed 36 rokiem życia, które mieszkają na wsi, jak i 31 proc. ankietowanych z dużych miast powyżej 250 tys. osób.

Jest to niepokojący trend, ponieważ rak piersi to najczęściej występujący nowotwór złośliwy u kobiet, jednak bardzo ciężko wykryć go na samym początku choroby, dlatego eksperci od profilaktyki rekomendują regularne wykonywanie badań sonomammograficznych.

Brak objawów nie oznacza, że nie ma się czym martwić

Respondentki, poza grupą która wykonuje USG piersi raz w roku, Santander Consumer Bank zapytał, dlaczego nie robią tego badania częściej. Najczęściej wskazywaną odpowiedzią było to, że ankietowane nie widzą takiej potrzeby, ponieważ nic ich nie boli (47 proc.). Wskazuje to na duży brak świadomości w przebiegu raka piersi, który na początku może nie dawać żadnych objawów. Tę odpowiedź wskazało aż 51 proc. respondentek w wieku 18-24 lat, 45 proc. w przedziale 24-29 lat i 46 proc. kobiet między 30-35 lat.

Poza tym respondentki, które nigdy nie wykonały USG piersi lub robią to rzadziej niż raz w roku odpowiadały, że do badania zniechęca je fakt, że na NFZ są zbyt długie kolejki, a nie stać ich na prywatną wizytę (28 proc.). Twierdziły tak zwłaszcza ankietowane z metropolii (37 proc.). Podium zamyka odpowiedź „Nie mam na to czasu” (23 proc.). Najczęściej były to 18-24 latki (26 proc.) i najlepiej zarabiające od 5000 zł netto w górę (28 proc.). Ponadto 15 proc. respondentek, które nigdy nie robiły USG piersi lub wykonuje je rzadziej niż raz w roku odpowiedziało, że boi się wyniku badania. W dalszej kolejności 12 proc. wstydzi się rozbierać przed lekarzem, a 10 proc. stwierdza, że powodem jest to, że nie ma pieniędzy na ewentualne leczenie.

- Wyniki naszego badania pokazują, że jest jeszcze bardzo wiele do zrobienia, jeśli chodzi o edukację w zakresie profilaktyki młodych kobiet – komentuje Magdalena Grzelak z Santander Consumer Banku. – Dlatego akcja „Biustowniczki” jest tak ważna. Jako jej partner strategiczny finansujemy badania USG piersi dla młodych kobiet w wieku 18-35 lat w ośmiu miastach Polski. Bez opłat, zapisów czy potrzeby ubezpieczenia. Mamy nadzieję, że dzięki temu uda nam się poszerzyć świadomość o konieczności profilaktyki bez względu na metrykę.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2024 r. W badaniu wzięły udział kobiety w wieku 18-35 lat z Polski. Próba n = 1000.


Santander Consumer Bank – bank od kredytów, jest jednym z liderów rynku consumer finance w Polsce. Oferuje klientom szeroki zakres produktów obejmujący kredyty gotówkowe, kredyty na nowe i używane samochody, kredyty ratalne, kredyt celowy, karty kredytowe oraz lokaty i rachunek oszczędnościowy. Produkty dystrybuowane są online oraz poprzez sieć oddziałów, salony i komisy samochodowe, sklepy i punkty usługowe.

Więcej na www.santanderconsumer.pl

Dodatkowych informacji udziela:

Magdalena Grzelak
Kierownik Zespołu Komunikacji Wewnętrznej i Public Relations | Rzecznik Prasowy
tel. +48 601 161 442